Praha - Omezení oprav, snížení rychlosti na rozbitých komunikacích, v extrémním případě i zavření některých cest - tak bude vypadat léto na tuzemských silnicích. Přestože ale Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tvrdí, že už je téměř bez financí, některé plánované rekonstrukce na řidiče přesto čekají. Do mapy Česka si už teď silničáři označili zhruba dvě desítky míst, která chtějí v létě opravovat. Alespoň jednu rekonstrukci chtějí udělat v každém kraji, nejvíce jich plánují ve středních Čechách nebo na severu Moravy a ve Slezsku.
Na opravy silnic nejsou peníze, přesto na ně dojde
Na Olomoucku a Českobudějovicku se chystají na správu mostů, na Vysočině čeká na investici přivaděč na dálnici D1, v dalších krajích potom jsou v plánu opravy průtahů měst. „Čeká nás rozsáhlá oprava hlavní silnice přes Ústí nad Labem, dále rekonstrukce průtahu Libercem, v Plzeňském kraji pak průtah Stodem a také velká oprava silnice přímo v Ostravě,“ vypočítává mluvčí ŘSD Martina Vápeníková a dodává, že stavební práce se nevyhnou ani nejfrekventovanější tuzemské silnici první třídy: „Jde o opravu silnice I/20 v Jihočeském kraji, která vyšla z celostátního sčítání dopravy jako silnice s nejvyšším nárůstem intenzity dopravy. Tam určitě musí řidiči počítat s dopravními komplikacemi.“
Jenže tím výčet oprav končí. Ani ne v polovině rozpočtového období už totiž silničáři hlásí, že jsou bez peněz. „V letošním roce nám byly na opravy silnic první třídy a dálnic přiděleny čtyři miliardy korun. Jenom za škody po zimě jsme už ale dali 3,2 miliardy. Bohužel, na opravy škod po zimě jsme nedostali žádné navýšení, proto jsme čerpali peníze z těch celoročně plánovaných akcí, které jsme potom museli zastavit. V rozpočtu už tak v tuto chvíli nezbývají žádné finanční prostředky například na opravy dálnic,“ vysvětluje mluvčí silničářů.
Ministerstvo dopravy, které původně chtělo na opravy přidat, nakonec taky neuspělo: „My jsme žádali vládu o mimořádné příspěvky pro letošní rok, protože několik posledních zim bylo z našeho pohledu velmi katastrofálních. Vláda ale tuto žádost zamítla,“ konstatuje mluvčí úřadu Jakub Ptačinský.
Na silnicích to bude znamenat, že přijdou na řadu buď jen improvizované opravy, někde dokonce pouze varování pro řidiče, v extrémních případech pak až uzavření vytipovaných cest. „Řidiči se dočkají řady omezení a na mnoha místech i snížení rychlosti, protože nebudeme mít z čeho některé ty silnice opravit,“ uvádí Jakub Ptačinský a Martina Vápeníková ho doplňuje: „Budeme muset v některých případech změnit technologie oprav.“
„Znamená to, že nebudeme dělat zásadní opravy až do podloží, ale bude se jenom opravovat mikrokoberec nebo pouze obrusná vrstva, případně bude docházet pouze k lokálním výspravám, a ne k plánovaným celoplošným opravám. To je ale zase jen vytloukání klínu klínem a valení těch problémů před sebou,“ komentuje situaci mluvčí ŘSD. Problém chce do budoucna ministerstvo dopravy řešit transformací ŘSD. Po ní má společnost mít šanci sama žádat o peníze nebo také vydávat obligace.