Praha - Do pěti let by od českých dálnic měly zmizet všechny billboardy. Požaduje to alespoň hotová novela zákona o pozemních komunikacích, kterou chce ministerstvo dopravy předložit vládě ke schválení. Pokud začne platit, tak už v Česku vedle hlavních tahů nepřibude ani jeden reklamní poutač a ty stávající budou muset jejich majitelé brzy odstranit. Celkem je v současnosti kolem českých dálnic a rychlostních silnic 2 260 billboardů. V průměru tak vychází jeden reklamní poutač na každého půl kilometru u rychlé komunikace.
Ministerstvo dopravy vyrazilo do boje proti billboardům u silnic
Nový materiál by měl být závazný až pro vzdálenost 200 metrů od dálnic a rychlostních silnic. „Jedná se o zásadní změnu dosavadní úpravy, která v zásadě neumožňuje povolit umístění reklamního zařízení přímo na pozemní komunikaci či v ochranném pásmu pozemní komunikace,“ vysvětluje Marek Illiaš z ministerstva dopravy. Pokud projde novela legislativním procesem bez připomínek, platit by mohla už od 2. čtvrtletí příštího roku.
Pozměněný zákon umožní výjimku pouze v případě provozoven, které jsou u dálnic a bezprostředně se silničním provozem souvisí. V budoucnu tak řidiči maximálně spatří reklamy, zvoucí je například k čerpacím stanicím, motelům nebo na dálniční odpočívadla.
Letos do billboardu narazilo 82 řidičů
Přísnější pravidla poprvé konkrétně naplňují dlouhodobou a dosud neúspěšnou snahu zrušit billboardy poblíž dálnic kvůli bezpečnosti. „Na dálnicích už v letošním roce došlo k 594 případům srážky s nějakou pevnou překážkou. Za celý rok 2010 to pak bylo 1 167 případů,“ uvedl policejní mluvčí Jan Melša. „Billboard rozptyluje pozornost řidiče, je to překážka, která může způsobit smrtelné zranění. Přímo do billboardu letos narazilo 82 řidičů,“ dodává Melša s tím, že policie odstranění reklamních poutačů podporuje.
Jak navíc zjistila Česká televize, významné množství stávajících reklamních ploch u tuzemských komunikací je nebezpečných: „Na všech dálnicích, které jsme zmapovali, jich více než polovina nesplňuje dopravně bezpečnostní normy. Častá je například nedostatečná vzdálenost billboardu od komunikace, neošetření svodidly, nedostatečná podjezdová výška nebo i takový problém, jako jsou zaoblené rohy, které mohou být v případě nehody pro řidiče smrtelné,“ popisuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková. Tvrdí však, že stavbu takových reklamních poutačů povolily stavební úřady. „Při podrobném auditu všech billboardů jsme taky našli množství nepovolených. Proto teď naši pracovníci při objíždění a kontrole svých rajónů vyzývají majitele, aby je okamžitě odstranili,“ doplňuje Vápeníková s tím, že v posledních měsících se takto podařilo několik desítek poutačů zrušit. Dalších čtyřicet má zmizet na začátku příštího roku před začátkem rekonstrukce D1.
Právě ŘSD ale také nechvalně proslulo tajným prodloužením smluv na provozování billboardů. V době, kdy na ministerstvu dopravy vrcholily snahy o odstraňování staveb, tak ŘSD schválilo téměř pro stovku reklam povolení až do roku 2018. „K prodloužení smluv došlo ve dvou případech od bývalého vedení ŘSD. Nemám informace o tom, jak bude řešena jejich odpovědnost za tento krok,“ říká dnes Vápeníková. „Mimo jiné i kvůli tomu došlo k personální výměně na postu generálního ředitele,“ doplňuje ministerský mluvčí Illiaš. V budoucnu by podobně svévolný krok už údajně projít neměl: „Od data účinnosti novely budou mít vlastně veškeré smlouvy, které dnes nejdou vypovědět, na doběhnutí pouze pět let. To období se tím tak zkrátí. A i kdyby do té doby někdo uzavřel smlouvu třeba na třicet let, tak od platnosti novely prostě i takto nevýhodně uzavřené smlouvy budou mít pouze pět let,“ uzavírá Marek Illiaš.