Metoda moudrého hraní PlayWisely rozvíjí rozumové schopnosti kojenců i batolat. Potvrdila to nejnovější studie z kanadské Ottawy, ve které vědci z Kinderville Early Learning Centre zjišťovali přínos metody na vzorku devatenácti dětí ve věku od 19 do 21 měsíců. Metoda nachází uplatnění i při práci s dětmi s poruchou autistického spektra. Moudré hraní se už využívá v sedmi tuzemských městech, letos přibudou dvě další centra, a to v Brně a v Českých Budějovicích.
Metoda moudrého hraní rozvíjí rozumové schopnosti malých dětí, potvrzuje studie z Kanady
„Co se týče statistického testování kognitivní škály dětí, byl dopad metody během testování signifikantní,“ stojí ve studii. Vědci z Kinderville Early Learning Centre zkoumali přínos programu takzvaného moudrého hraní na vzorku devatenácti dětí (6 dívek a 13 chlapců) rozdělených do dvou skupin. Mezi skupinami vědci významný rozdíl nezaznamenali. Průměrný věk v první skupině byl zhruba 19 a ve druhé 21 měsíců.
Podle zakladatelky metody, americké bývalé gymnastky Patty Hannahové, je metoda prospěšná také pro ranou intervenci u dětí s vadami zraku, řeči nebo poruchami autistického spektra. Například Centrum Rubin v Plzni navštěvují asi z poloviny právě děti s autismem.
„Co se týče dětí s poruchou autistického spektra, máme dlouhodobě výborné výsledky. Dokazuje to i studie z Dallasu, podle které je metoda vhodná pro práci s dětmi s autismem,“ řekla České televizi ředitelka pražského Centra, sportovní školky a jeslí PlayWisely Veronika Fílová.
V Česku mohou kojenci, batolata i starší děti využívat služby PlayWisely center v sedmi městech. „Program zatím funguje v Praze, Hradci Králové, Pardubicích, Plzni, Karlových Varech, Olomouci a ve Zlíně. Letos se otevřou dvě nová centra v Brně a v Českých Budějovicích,“ upřesňuje Fílová.
Podpořit soustředění, paměť i řeč u nejmenších
PlayWisely je ucelená rozvojová metoda pro děti od čtyř měsíců až do předškolního věku. Dítě si má pomocí PlayWisely osvojit pevné základy v rozumové, sportovní a motorické oblasti. Využívá se v ní systém flash karet, pomocí kterých se děti například učí rozlišovat tvar, velikost, počet nebo barvu. „Cílem je u dětí podpořit například soustředění, pozornost, paměť, řeč, smyslové vnímání,“ vysvětluje Fílová.
Autorku metody Patty Hannahovou si v osmdesátých letech ke spolupráci na zkoumání vlivu gravitace na mozek vybrala NASA. Své znalosti pak využila právě při práci s dětmi. V roce 2006 se mezi země, které její nápad využívají, zařadilo i Česko.