Kvůli kauze „falešné mluvčí“ se lídr jihomoravské kandidátky ČSSD měnit nebude. Hejtman Michal Hašek se v pondělí ke kauze vyjádřil po návratu z dovolené poprvé osobně a předsednictvo krajského výkonného výboru vzalo jeho vysvětlení na vědomí. Na brífinku po jednání Hašek zopakoval, že jde o předvolební kampaň s cílem ho znevěrohodnit.
Lžou jiní, nikoliv já, prohlásil ke kauze „falešné mluvčí“ hejtman Hašek. ČSSD za ním stojí
Informaci o neexistující mluvčí Lucii Proutníkové jako první přinesla Mladá fronta DNES, podle které pod smyšleným jménem figuruje nepravomocně odsouzená lobbistka Jana Mrencová. Z e-mailové adresy Proutníkové chodila několik let médiím vyjádření Haška i avíza na akce s jeho účastí.
Informaci v rozhovoru pro Deník Referendum potvrdila také bývalá Haškova mluvčí Denisa Kapitančiková, která na úřadu pracovala od dubna 2013 do loňského května. Podle ní se pod pseudonymem skrývá kontroverzní lobbistka a hejtman o tom věděl.
Kapitančiková popisovala, že si nechávala Mrencová tiskové zprávy z Haškova úřadu posílat v předstihu, vzápětí některé z nich přeposílala novinářům a podepisovala je pod pseudonymem Lucie Proutníková. „Za tyto služby jí jen od 1. ledna do 30. června odbor kanceláře hejtmana zaplatil 200 tisíc korun. Za druhou polovinu roku dostala stejnou částku, tentokrát z odboru kanceláře ředitele,“ uvedla v rozhovoru Kapitančiková. „Dávali jí 400 tisíc de facto za nic,“ dodala.
Hašek: Celá kauza je předvolebním útokem
Michal Hašek ale na pondělím brífinku zopakoval, že jde o kauzu, která ho má znevěrohodnit před volbami. Podle něj ji vyprovokovala Mladá fronta DNES patřící šéfovi hnutí ANO Andreji Babišovi. Denisa Kapitančiková podle něj zase pracuje pro radnici Brno-střed, kde vládne koalice Žít Brno s hnutím ANO. „Lžou jiní, nikoliv já,“ řekl Hašek po zasedání předsednictva.
Hašek také zdůrazňoval, že přímo s Janou Mrencovou kraj nespolupracoval – smlouvu měl uzavřenou s Marketingovým centrem Profil. To je ovšem podle médií s lobbistkou propojené.
Spolupráce s Profilem podle Haška trvá přibližně od roku 2010, hejtman ale neuvedl, kolik peněz přesně kraj postupně vyplatil. Letos je to něco přes 400 tisíc korun včetně daně, nejde o propagaci hejtmana, ale kraje, zdůraznil Hašek. Kraj podle něj šetří peníze za propagaci, protože na rozdíl od dřívějších metod neplatí za vydávání vlastního periodika.
Mladá fronta DNES totiž uvedla, že kraj platil za publikování pozitivních článků přímo o hejtmanovi. Smlouvy je možné dohledat na stránkách kraje.
Podle politologa Stanislava Balíka má kauza reálné základy. „Není vycucaná z prstu. Určitě se děje něco ne úplně standardního. Pokud by to bylo něco normálního, už dávno by veřejnost viděla smlouvu a věděli bychom, co konkrétně ta daná agentura dělala. Zřejmě se něco schovává, nevíme však co.“ Balík zároveň upozornil, že kontrolním orgánům kraje nevadilo, že platí neexistující jméno a není jasné protiplnění. To už podle něj není jen zodpovědnost hejtmana Haška, ale je to problém finančního výboru i všech těch, kteří podepisovali faktury.
Politický analytik z Masarykovy demokratické akademie Lukáš Jelínek pak v Událostech, komentářích dodal, že jde jen o jednu z mnoha kauz, které se ještě určitě před volbami objeví: „Tak to zkrátka je, že se konkurence chápe témat, která může před volbami využít. (…) Tradiční strany jsou v kritice trochu zdrženlivější, protože ten nešvar, najímat si různé PR agentury nebo lobbisty, je rozšířený napříč politickým spektrem mezi stranami, které si sáhly na vládnutí, a to i na regionální úrovni.“
Koaliční partner ČSSD v krajské radě – lidovci – chtěli kvůli informacím v médiích po Haškovi vysvětlení. Strana zelených a piráti rovnou vyzvali Haška k rezignaci z funkce hejtmana i z čela kandidátky ČSSD. Šéf jihomoravské ČSSD Roman Hanák ale už v minulých dnech prohlásil, že celou kauzu považuje za účelovou s cílem poškodit ČSSD ze strany některých médií, které vlastní političtí konkurenti, a že nepředpokládá změnu kandidátky. Její pořadí lze měnit právě jen do pondělí, kdy vyprší termín.