Leo Express vyjíždí – na tři dny a se dvěma vlaky denně

Praha – První cestu s cestujícími má za sebou vlak společnosti Leo Express. V provozu ale vydrží pouze tři dny, potom dojde na konečnou fázi zkoušek. Novým spojem je možné cestovat z Prahy do Ostravy, na cestě zastavuje pouze na hlavních nádražích v Pardubicích, Olomouci a Ostravě a také ve Svinově. Leo Express vyjíždí o měsíc dříve, než původně plánoval, ale zatím pouze se dvěma spoji denně. Zato nabízí zajímavou zaváděcí cenu – mezi Prahou a Ostravou mimo špičku od 137 korun. Průměrná cena ale bude zhruba dvojnásobná, tedy podobná jako u konkurence.

Zcela první spoj Leo Expressu s cestujícími vyjel z pražského hlavního nádraží v úterý ve 4:56, do cílové stanice, ostravského hlavního nádraží, dorazil v 8:08. Vystoupilo zhruba 30 lidí. „My jsme předpokládali, že v prvním spoji nepojede až tak hodně lidí. Přirozeně je to hodně brzy ráno, neobvyklý čas,“ přiznal mluvčí Leo Expressu Petr Kopáček.

Zatím cestující svezou dva páry spojů denně. V provozu ale zůstanou leo expressy pouze do konce pracovního týdne. „Poté bude probíhat finální fáze schvalovacího procesu,“ uvedl mluvčí. Černo-zlaté vlaky by se měly na trať nadobro vrátit 9. prosince, kdy také začnou jezdit na původně plánované trase z Prahy až do Bohumína.

Vlak Leo Express do Prahy hl. n.
Zdroj: Jaroslav Ožana/ČTK

Tři třídy, tablety k půjčení

Cestovní komfort, ale také cenu si mohou cestující vybrat ze tří kategorií. Oproti Regiojetu, který nabízí za stejnou cenu vozy původní druhé i první třídy, je to tedy zcela opačný přístup. K obvyklé železniční druhé a první třídě s uspořádáním sedadel 2+2 nebo 2+1 přidává Leo Express ještě prémiovou třídu rovněž s uspořádáním 2+1, avšak s obzvlášť velkými sedadly. V ní ale nabízí Leo Express pouze šest míst v každé soupravě.

V černých soupravách vyrobených v polské pobočce společnosti Stadler se cestující dočkají toho, nač jsou již mezi Prahou a Ostravou zvyklí – stevardů nabízejících denní tisk a vodu či bezdrátového internetu. V obvyklé 1. třídě (Business Class) dostanou cestující navíc kávu, v prémiové třídě i další občerstvení a také deku. Podobně jako u ČD je k dispozici vlakový portál, zajímavostí je možnost půjčit si tablet k jeho používání. Pro zkrácení cesty nabízí Leo Express také půjčení stolních her nebo hraček pro děti. Firma doufá, že se na trase, kde už jezdí dva dopravci, na třech linkách uživí, chce se zaměřit i na cestující, kteří zatím vlakem nejezdí a dávají přednost autu.

V jednotce řady 480
Zdroj: ČT24

Z Prahy do Ostravy za 137, ale i 544 korun

Ceny stanovil Leo Express podobné jako u konkurence. Existuje základní ceník, který stanoví maximální jízdné, které však cestující zpravidla nezaplatí. Podle něj stojí cesta Praha–Ostrava 544 korun, v první třídě dokonce 756 korun. Skutečné ceny jsou ale podstatně nižší. Nejrychlejší zákazníci, kteří chtějí cestovat mimo špičku, zaplatí pouze 137 korun za celou cestu, více vytížené spoje jsou již dražší. Konečnou cenu se tak cestující dozví až přímo při nákupu jízdenky.

Za „průměrné jízdné“ označil mluvčí Leo Expressu Petr Kropáček částku 290 korun. „Máme plovoucí, pohyblivé ceny. To znamená, čím dříve si naši cestující objednají jízdenky, tím to mají levněji. Mají také zvýhodněné ceny, pokud s námi pojedou mimo špičku. Je to klasický model, který je inspirovaný z letecké dopravy,“ poukázal Petr Kropášek.

Lístek lze sehnat buď na nádraží nebo na e-shopu Leo Expressu. 

Provoz Leo Expressu od 13. listopadu:

Odjezdy z Prahy hl. n.:

  • 4:56, 13:02

Odjezdy z Ostravy hl. n.:

  • 9:11, 17:13
Leo Express Ostrava–Praha v první den provozu
Zdroj: Jaroslav Ožana/ČTK

Začátek o měsíc dříve – a o týden později

Leo Express původně plánoval zahájit provoz svých vlaků 9. prosince, kdy začne platit jízdní řád pro rok 2013. Hrozilo ale, že jeho sláva poněkud zanikne v záplavě změn a případném zmatku, který se změnou grafikonu občas na kolejích nastává. Zvolil proto elegantní řešení a podobně jako loni v září Regiojet vyjel ještě před změnou jízdních řádů. Zatím je ale jeho provoz značně omezen, se dvěma páry spojů a pouhými třemi dny má spíš prezentační charakter. Mezi Prahou a Ostravou totiž jezdí v pracovní dny (kromě pátku) denně 28 párů spojů, z toho devět párů vlaků společnosti Regiojet, deset párů spojů SC Pendolino, sedm expresů a dva noční rychlíky Českých drah.

Ovšem přes měsíční předstih stihl mít Leo Express i zpoždění. Začal totiž plánovat, že prezentační provoz zahájí již 7. listopadu. Den před ohlášeným startem se ale ukázalo, že se nepodaří včas schválit nové soupravy, a tak bylo nutné začátek provozu s cestujícími odložit. Ze sedmičky se tak náhle stala třináctka.

Všech pět vlaků firmy Leo Express
Zdroj: ČT24/Leo Express

Třetí dopravce na téže lince

Leo Express je po ČD a Regiojetu třetí dopravce, který vyjíždí na linku z Prahy do Ostravy, kterou ponechal stát svému osudu. Vzhledem k tomu, že se o ni „perou“ vzájemně si konkurující dopravci, objednává na ní ministerstvo pouze páteční a nedělní posilové rychlíky a noční mezistátní vlaky. Expresy ČD, které jezdí z Prahy do Žiliny, dostávají státní „dotace“ až za Ostravou. Zatímco České dráhy předpokládají, že šíře jejich nabídky udrží v modrých vlacích stávající cestující a k prosincové změně grafikonu neplánují větší změny, Regiojet na novou konkurenci zareaguje. Zkrátí jízdní doby, vynechá zastávky v Praze-Libni, Ústí nad Orlicí i Zábřehu na Moravě a část spojů naopak prodlouží do Třince.

Černo-zlaté vlaky jsou po těch žlutých druhé, které se pokusí přímo konkurovat Českým drahám. Historie novodobé konkurence dopravců mezi Prahou a Ostravskem poznala ještě jednoho soukromého dopravce, společnost Railtrans. Ta však svůj projekt v roce 2006 nedotáhla k úspěšnému konci.

Regiojet a Leo Express nejsou jediné soukromé společnosti, které na českých kolejích jezdí. Další firmy tak ale činí na objednávku krajů. V Karlovarském, Královéhradeckém a Moravskoslezském kraji tak zajišťuje dopravu na některých tratích firma GW Train Regio (dříve Viamont), v Jihočeském kraji jezdí Jindřichohradecké místní dráhy, v Olomouckém kraji Veolia Transport, na trati spojující Liberecký a Ústecký kraj přes Sasko zase operuje společnost Vogtlandbahn. Další soukromí dopravci zajišťují příležitostné turistické jízdy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 1 hhodinou

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 2 hhodinami

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 6 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 6 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 7 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 16 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 18 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 18 hhodinami
Načítání...