Piloti české armády přesedlali při výcviku z legendárního letounu L-39 Albatros na dvoumístné bitevní stroje L-159 Alca. Ty nové totiž mnohem lépe odpovídají požadavkům na pokročilý výcvik pilotů i plnění vojenských operací. Tři dvojmístné letouny vyrobilo pro armádu Aero Vodochody.
Legendární Albatrosy uvolnily při výcviku pilotů místo mladším Alcám
Podle velitele 21. základny taktického letectva Čáslav plukovníka Petra Tománka bude dvoumístná varianta letounu využívána pro pokročilý výcvik mladých pilotů, umožní jim rychlejší přechod na nadzvukové gripeny, kterým se podobá. „Používá munici, kterou budou používat na gripenu, používá podobné navigační systémy, má na palubě radar,“ vysvětluje Tománek.
Trojice letounů L-159 má radar, který je obvykle používaný pro jednomístnou verzi. „Je tam lepší avionika, letoun se stává lepším můstkem pro to, aby piloti byli lépe připraveni pro JAS-39 Gripen,“ doplnil velitel vzdušných sil české armády Petr Hromek.
Vylepšení strojů spočívá převážně ve výbavě kabiny obou pilotů a v palivovém systému. Každý z kokpitů je vybaven novou verzí vystřelovacího sedadla, letoun je také uzpůsoben pro tlakové plnění paliva.
„Doba je digitální, je to krok správným směrem“
Michal Kudyn létá v české armádě od roku 1996. Výcvikové letce v Čáslavi začal velet před čtyřmi lety. „Časy se mění, doba je digitální a my toto potřebujeme a je to rozhodně krok správným směrem.“ Podle něj je sice cena paliva pro nové letouny vyšší, a stejně tak tomu zřejmě bude i v případě náhradních dílů. „Ale toto letadlo poskytuje nesrovnatelně větší možnosti simulace a ušetří nám i živou sílu na zemi.“
Další výhodou je i to, že na dvoumístných letadlech Alca může s leteckým výcvikem souběžně probíhat i ten bojový.
Jednodušší to bude i pro pozemní personál. Dosud měly jak letouny Albatros, tak Alcy svůj technický tým. „Nebudeme muset pracovat na dvou typech, ale jenom na jednom, takže se lépe plánují letové akce,“ doplňuje velitel 2. technického roje na základně v Čáslavi Marek Šubert.
Letouny Albatros sice v Čáslavi skončily, zůstávají ale součástí Centra leteckého výcviku v Pardubicích. Prvotním tréninkem na pardubickém letišti přitom musí projít všichni vojenští piloti.