Kibuc, dalajlama a aljašský mráz v padesáti dnech. Taková byla cesta kolem světa v malém letadle

7 minut
Letec Roman Kramařík hostem pořadu Události, komentáře
Zdroj: ČT24

Roman Kramařík jako první Čech obletěl zeměkouli v jednomotorové Cessně. Na misi Okřídlený lev se vydal při příležitosti oslav 100 let od vzniku Československa. Strávil na ní přes padesát dní a čtyřikrát překonal český rekord v letu na vzdálenost. Potkal se s řadou krajanů a přijal ho i tibetský duchovní vůdce dalajlama. V pořadu Události, komentáře ho zpovídala Světlana Witowská.

Co byl nejsilnější zážitek? Z toho, co jsem četla, to bylo jistě přijetí u dalajlamy. Mluvili jste spolu o Václavu Havlovi, co vám dalajlama řekl?

Bylo to nesmírně dojemné. Vzpomínal na to, jak si ho poměrně záhy oblíbil a jak si ho získal Václav Havel svou lidskostí a současně pragmatičností v politice. A tím, co dokázal. Litoval toho, že odešel tak brzo, protože ti dva zjevně měli se světem ještě nějaké plány.

Potkal jste se s lidmi z různých kultur. Četla jsem rozhovor, kde jste říkal, že vás nejvíc překvapily Filipíny a Izrael, že předčily vaše očekávání. Jaká byla očekávání a co pak nastalo v realitě?

Filipíny předčily má očekávání v tom, že jsem čekal méně rozvinutou zemi, než jakou jsem ve skutečnosti našel. Našel jsem zemi, kde úplně všichni, na které jsem narazil, mluvili anglicky. Když jsem si šel koupit pumpičku, abych si dofouknul kolo, tak jsem v obchodním centru potkal výpravu místních skautů. Ohromně to na mě zapůsobilo a říkal jsem si: „Tohle je určitě země, do které bych se jednou rád vrátil.“ Moc jsem litoval, že jsem tam nemohl zůstat déle.

A Izrael?

V Izraeli jsem už dříve byl a ta země mě nepřekvapila jako taková. Ale co mne překvapilo, byla návštěva v kibucu, do kterého jsem jel se spoustou předsudků o tom, jak měl tenhle komunistický model fungovat, nebo spíše jsem čekal nefungovat. Co jsem v tom kibucu našel, mě ale překvapilo stejně jako Václava Havla přede mnou. Ten tam měl zápis v kronice, že obdivuje, co dokázali, že tam mají mnohem víc, než my jsme tou dobou měli tady u nás. A to začínali z ničeho jenom s ohradou na bažinatém území a my jsme tady měli jednu z nejrozvinutějších průmyslových ekonomik.

Letěl jste v nízké části troposféry, kde bývá špatné počasí. Den letu jste kvůli počasí nakonec měnil jenom dvakrát. Co a kde vás zastavilo?

Poprvé mne zastavil indický monzun, když jsem letěl z Dillí do Kalkaty. Ten let neproběhl podle plánu. Už když jsem startoval, tak jsem věděl, že to je tak padesát na padesát. Takže mě tolik nepřekvapilo, že jsem místo v Kalkatě nakonec přistával v Nágpuru, což je úplný geografický střed Indie. Je tam takový kámen, od kterého Britové měřili všechny vzdálenosti v Indii, když dělali zaměření. Podruhé to bylo na Aljašce, kdy jsem musel kvůli rozsáhlé námraze čekat o jeden den déle, než jsem si přál, až se vylepší počasí a já budu moct pokračovat do Seattlu.

Měl jste jeden technický problém, kámen vám poškodil vrtuli. Opravil jste si to sám, takže jste mohl letět dál. Za celou dobu vás nikdy nenapadlo: „Končím, už nikam neletím, prostě tady zastavím a nikam nejdu“?

To mě nenapadlo nikdy, protože každá situace má nějaké řešení. V nejhorším případě by to řešení znamenalo, že bych dnes ještě neseděl tady a stále bych ještě seděl v tom Thajsku a čekal na to, až mi tam přivezou novou vrtuli. Naštěstí v tomhle případě to nebylo potřeba.

Vrtule je velmi vážná věc na letadle. Když se z ní ulomí jenom maličký kousíček, tak to způsobí velké vibrace. V lepším případě stačí, když zastavíte motor. V horším případě motor bude mít takové síly vlivem excentricity vrtule, že se zastaví sám, utrhne se z lože a vypadne z letadla. Vzhledem k tomu, jaké úseky přes moře mě čekaly, jsem byl extrémně konzervativní a to poškození jsem považoval za vážnější, než jaké bylo. Nakonec mě sama továrna musela přesvědčit, že to až tak vážné není a že to zvládnu.

V jakém stavu je po těch více než čtyřiceti tisících kilometrech okřídlený lev dneska? Mohl by se vydat na stejnou cestu teď hned?

Řekl bych, že v lepším, než byl. Protože do té doby létal poměrně málo a strojům svědčí, když se hýbou. Teď je rozhýbaný stejně, jako my bychom byli rozhýbaní po cvičení. Myslím, že jediné, co by potřeboval před další misí, je pořádně umýt.

Redakčně kráceno, celý rozhovor najdete ve videu nad článkem

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 4 mminutami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 10 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...