Jízdní doba vlaků se zkrátí, auta však zůstanou rychlejší

Praha - Díky modernizaci tratí se do roku 2016 zkrátí jízdní doba vlaků na trasách mezi Prahou a krajskými městy ve většině případů až o desítky minut. Jak ale vyplývá z analýzy ministerstva dopravy (MD), kterou dnes projedná vláda, místo nejrychlejšího dopravního prostředku si na většině tras z Prahy zachová automobil.

Největší rozdíl oproti dnešku zaznamenají Jihočeši. Zatímco dnes jede nejrychlejší vlak z Prahy do Českých Budějovic dvě hodiny a 40 minut, za osm let by to mělo být o 45 minut méně. O 35 minut rychleji budou doma také Plzeňané.

Naopak zlepšení vlakového spojení se nedočkají občané Karlovarského kraje a Liberecka, jízdní doba na trasách Praha - Jihlava a Praha - Zlín se změní jen minimálně. Do Zlína a Karlových Varů naopak díky výstavbě silnic a dálnic výrazně navýší časový náskok automobily. Ve Zlíně budou automobilisté rychleji o hodinu a 50 minut, ve Varech o hodinu a 15 minut.

Vlaky jsou na tom ještě hůře při srovnání takzvané cestovní doby. To je doba, kterou cestující potřebuje k tomu, aby se dostal takříkajíc ode dveřím ke dveřím. Kromě jízdní doby vlaku se tak do ní započítává i cesta městskou dopravou na nádraží. U automobilů je jízdní a cestovní doba stejná.

MD v analýze rozdělilo trasy z Prahy do krajských měst do třech kategorií podle cestovních dob vlaku a automobilu v roce 2016. Nejhůře dopadly vlaky do Jihlavy, Karlových Varů, Liberce a Zlína, u kterých má MD poznámku, že cesta vlakem bude ve srovnání s autem „zcela nezajímavá“. Naopak do Pardubic, Ostravy a Olomouce bude cesta vlakem a MHD srovnatelná s automobilem. U ostatních měst je poznámka MD „ještě únosné“.

Špatná zůstane ovšem situace na železnici mezi jednotlivými krajskými městy. Tam je většina tratí v kategorii „zcela nezajímavé“.

Výstavba dopravní infrastruktury se řídí harmonogramem, který loni v září schválila vláda. Harmonogram zahrnuje projekty, u kterých se počítá se zahájením stavby nejpozději do roku 2016.

Mezi priority patří například dostavba dálnice D8 přes České středohoří, dálnice D1 směrem na severní Moravu, obchvat Prahy nebo dálnice D3 do jižních Čech. V železniční dopravě jsou to především koridory do Českých Budějovic a Plzně a modernizace železničních uzlů v Praze a Brně.