Obliba dopisů a pohledů mezi Čechy klesá. Ukazují to data České pošty, která má ČT k dispozici. Na popularitě naopak nabývají elektronické Pohlednice Online, státní podnik jich každoročně vytiskne a doručí přes milion.
E-pohlednice nabývají na oblibě, zájem o klasické upadá
Tadeáš Šátek jezdí na skautské tábory už celou dekádu, dřív jako účastník, teď už vedoucí. Jak si sám všímá, v posledních letech dětem rozdává méně dopisů, než na tábor chodilo, když byl sám malý. „Dopisů nejspíš ubývá s tím, jak si s sebou víc dětí bere telefon,“ domnívá se.
Namísto obrázků zvířat nebo kreslených hrdinů se navíc na děti z přední strany pohlednice často smějí jejich příbuzní nebo kamarádi. „Z přibližně padesáti pohledů, co dětem na tábor přišly, byla asi polovina poslaná on-line. Někdy jim udělá radost fotka rodiny nebo psa, jsou hlavně rády, že něco dostaly,“ tvrdí mladý vedoucí.
Mizí schránky i pobočky
Zatímco ještě v první polovině roku 2017 lidé odeslali přes 159 milionů dopisů a pohledů, letos jich za stejné období prošlo poštou jen 64 milionů. „Počet listovních zásilek, mezi které patří i klasické pohlednice, každoročně klesá. Souvisí to s čím dál rozšířenější elektronickou formou komunikace,“ vysvětluje mluvčí České pošty Ivo Vysoudil.
Důvody jsou ale často i prozaičtější – každým rokem v Česku zmizí část poštovních schránek, někde dokonce celé pobočky. Třeba vloni jich pošta zrušila tři sta, klasických oranžových schránek pak v Česku zmizelo asi tisíc.
Navzdory snižujícímu se zájmu o běžná psaní stoupá obliba pohlednic z vlastních fotografií. Ty zákazníci nahrají do aplikace spolu s adresou a textem. Pošta pak pohlednici vytiskne a doručí. „V současné době využívá Pohlednici Online zhruba 165 tisíc aktivních uživatelů a jejich počet narůstá,“ říká Vysoudil. „Od roku 2021 byla každoročně překročena hranice milionu vytištěných Pohlednic Online,“ dodává.