Berlín - V Berlíně zahajuje o víkendu provoz 10. linka metra, která spojí Braniborskou bránu s hlavním nádražím. První vlaky vyjely do berlínského podzemí v roce 1902. V metru bylo doposud v provozu 170 stanic s celkovou délkou podzemní sítě 144,2 kilometru. Nová linka se stavěla několik let a termíny stavby se neustále posouvaly. Hlavní nádraží, které vzniklo po roce 1989, tak dostane nové chybějící propojení s berlínskou městskou hromadnou dopravou.
Desátá linka berlínského metra spojí Braniborskou bránu s hlavním nádražím
„Legendární metro bylo rozdělené a jezdilo v podstatě z obou stran jen až ke zdi a určité spoje vlastně vůbec neexistovaly, začalo to po roce 1989 tím, že se postavily koleje pro tramvaj, která se objevila opět v západním Berlíně, kde žádné tramvaje nebyly,“ řekl publicista Jaroslav Šonka. Teď nově existuje propojení s hlavním nádražím, které chybělo.
První úsek berlínské podzemní dráhy s pěti stanicemi byl uveden do provozu 15. února 1902 a z velké části vedl ještě nad zemí. Do roku 1910 už stálo celkem 11,2 kilometru tratí. Výstavbu přerušila první světová válka a nepomohla ji ani krize. Přesto v 20. a 30. letech minulého století přibyla řada nových úseků. Po roce 1920 byly nové linky metra budovány pouze pro nové delší a širší vlaky, a vzniklo tak dnešní dělení na velkoprofilovou a maloprofilovou síť. Linky první uvedené spojovaly město ze severu na jih a té druhé potom z východu na západ. První úseky velkoprofilové sítě byly otevřeny v letech 1923 a 1930.
Během existence východního Berlína došlo k otevření pouze několika málo úseků. Naopak na západě došlo k prudkému rozvoji a přibyly zde desítky kilometrů nových tratí. Západní Berlín zrušil svoji tramvajovou síť a hromadnou dopravu tak na rozdíl od východu vlastně přemístil pod zem. Podzemní dráha získala mnohem větší roli a také samozřejmě i prioritu.
V berlínském metru zaujme řada stanic svojí architekturou. K zajímavým patří např. stanice Hermannplatz, Dahlem-Dorf, Wittenbergplatz. Mimo stanice Nollendorfplatz, kudy probíhají celkem 4 linie, stojí za zmínku i jedna z nejfrekventovanějších stanic Alexanderplatz, kde se křižují tři linky metra a četné linie městské dráhy S-Bahn.
V druhé polovině 90. let minulého století se začaly nahrazovat staré soupravy moderními vozy označovanými písmenem H, které jsou celé průchozí. Berlínské metro jezdí v intervalech od dvou až do patnácti minut. Jako znak celého systému metra se používá bílé písmeno U na modrém čtverhranném poli.