Praha - Řidiči se musejí od úterý 29. března připravit na komplikace na brněnské dálnici D1. Silničáři strhnou most na 11. kilometru, po kterém se jezdí od Jesenice na Říčany, a postaví nový. Během stavebních prací bude provoz na dálnici veden v obou směrech pouze ve dvou jízdních pruzích. Demolice potrvá necelý měsíc, má skončit do Velikonoc. Jde o poslední dokončovací fázi celé série stavebních opatření spojených s loňským otevřením Pražského okruhu a technickým a ekologickým zabezpečením celkové dopravy na D1. Kromě demolice mostu ŘSD plánuje úpravu mimoúrovňové křižovatky na 8. kilometru u Čestlic a výstavbu přípojných pruhů v okolí 10. kilometru.
Demolice mostu omezí dopravu na D1
Výstavba nového mostu, po kterém se jezdí na Říčany, je podle Ředitelství silnic a dálnic nutná. Ten stávající je úzký a není možné na něj napojit nové silnice pro odbočení na pražský okruh. „Důvodem pro stavbu je zvýšení plynulosti a bezpečnosti nejvytíženější tuzemské dálnice,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc.
Než se ale bezpečnost zvýší, musí být řidiči obzvlášť opatrní. Po zúžení nejvytíženějšího dálničního úseku v zemi může každý „škrábanec“ způsobit dopravní kolaps. „Je to úsek, který je zhruba dvojnásobně zatížený než průměrná dálnice. Kolony v pátky určitě budou,“ podotkl mluvčí Ústředního automotoklubu Igor Sirota.
Největší dopravní komplikace budou trvat do 17. dubna, přičemž podle Švorce má být demolice mostu skončená do Velikonoc. Na Velikonoce bude provoz v každém směru veden ve třech pruzích, ač omezenou rychlostí.
Také během následné výstavby nového a delšího mostu by měl být provoz v obou směrech veden ve třech pruzích. Řidiči ale budou muset počítat s eventuálním snížením povolené rychlosti a zúžením jízdních pruhů, řekl Jiří Majer, ředitel krajského závodu ŘSD Praha. Termín pro dokončení této stavby ŘSD stanovilo na prosinec letošního roku. K vedení objízdných tras bude od června 2011 využíván nový exit na 8. kilometru. Nebudou tak zatěžovány křižovatky v Průhonicích.
Objízdné trasy budou podle ŘSD vedeny výhradně po dálnici. Stav okolních komunikací nižších tříd je podle Švorce špatný a nemají ani vhodné technické parametry. Řidiči kamionů by mohli mít potíže při podjíždění mostů a celkově nejsou tyto komunikace určeny pro zvládnutí velkého množství aut.
Ačkoli by řidiči neměli z dálnice sjíždět, aby se omezením vyhnuli, zesílení provozu na souběžných silnicích se očekává. „Zesílíme tlak na motoristy. Řidiči by určitě měli počítat s tím, ze přes naše město to nebude ta nejlepší alternativa,“ upozornil říčanský starosta Vladimír Kořen.
Kvůli očekávaným komplikacím na dálnici D1 bude zpomalená část vyjmuta ze zpoplatněné dálniční sítě. Podle Jiřího Majera bude dálnice bez poplatku mezi exitem Průhonice a Všechromy.