Češi začínají odjíždět na dovolené. K cestě třeba na Slovensko, do Chorvatska nebo Itálie využívají hlavně auta. I letos musí počítat s tím, že silničáři na řadě míst cesty opravují nebo staví úplně nové. Dopravní policie zase apeluje na obezřetnost – tedy hlavně neriskovat, dodržovat rychlost a bezpečný rozestup. Během letních prázdnin totiž každý rok při nehodách zemře na silnicích bezmála stovka lidí.
Cestu autem na dovolenou ztíží na některých místech opravy
„Na nejdůležitější, nejvytíženější odjezdové termíny a časy budeme omezovat údržbu, abychom nepracovali v tunelech, abychom nesnižovali počet jízdních pruhů, abychom třeba někde nedělali v pátek odpoledne uzávěru ven z velkých měst,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.
Například kvůli opravě železničního přejezdu u Kaplice v jižních Čechách museli řidiči ještě v květnu přes objízdné trasy. Teď už je vše opravené a jižní trasa přes Dolní Dvořiště bude v létě podle ŘSD bez větších komplikací.
Aktuálně se pracuje na více než stovce míst
V Brně a jeho okolí to bude nejspíš složitější. Silničáři zvětšují kruhový objezd ve Slatině a opravuje se tam i most, což může mít vliv na ty, kteří pojedou k moři. Dopravu na hlavních dovolenkových trasách mohou ovlivnit i opravy silnic a objektů v samotném Brně. Například od 1. července nebude možný vjezd do Husovického tunelu. Oba tubusy budou zavřené kvůli napojení mostní estakády z Tomkova náměstí.
Po nové silnici auta projedou až v polovině srpna. Do té doby se provoz přesune nad tunel do jednoho pruhu. I proto policie spustila nové dohledové centrum. Reakce na potíže má být rychlá. „Počítá se s tím, že ve spolupráci s Brněnskými komunikacemi budou (policisté) řešit i úpravy signálních plánů, aby ručně zoptimalizovali provoz,“ říká ředitel jihomoravské policie Leoš Tržil.
To by potřebovali i na východě Čech. D35, která má být alternativou k D1, se staví na přeskáčku. Současná rychlostní silnice nestačí. Některými městy projede až 25 tisíc aut denně a přes léto to nebude lepší.
Aktuálně se v Česku pracuje na 117 místech. Například na Ostravsku jde o osmnáct úseků, na většině z nich se bude pracovat celé prázdniny. Podobné je to ve Zlínském kraji. Opravuje se i kolem Plzně nebo u Karlových Varů. Aktuální informace o průjezdnosti můžou řidiči získat bezplatně na lince ŘSD.
Komplikace s kamiony
Letní prázdniny jsou z hlediska dopravy nejrizikovějším obdobím v roce. Ročně během nich při nehodách zahyne kolem stovky lidí. Nejtragičtějšími dny byly loni o prázdninách pondělí, čtvrtek a pátek. K nehodám zpravidla docházelo mezi druhou a pátou odpoledne, kdy se každou hodinu průměrně stalo 160 nehod.
Provoz na dálnicích často komplikují řidiči kamionů. I když pro ně na některých místech platí zákaz předjíždění, mnozí ho porušují. Ministerstvo dopravy chce zákazové značky rozmístit i do dalších úseků, ale až po prázdninách. Nehod, kde figurovala nákladní auta, se za letošních prvních pět měsíců stalo přes čtyři tisíce.
„Teď nás čeká olympiáda a problém je v tom, že řidiči nákladních vozidel za jízdy sledují zároveň obrazovku,“ říká vedoucí dálničního oddělení Nová Ves Tomáš Prachovský.
Na dálnici D1 dělá problém řidičům i nedostatek míst k parkování. Některé kamiony parkují nebezpečně na sjezdech i nájezdech a často i v odstavných pruzích. Na dálnici se přitom smí zastavit jen na místě parkoviště. Na D1, kudy denně projede až 60 tisíc aut, chybí podle dopravců i správce dálnice přes patnáct set parkovacích míst.