Pendolino poškozené při loňské nehodě ve Studénce se do provozu vrátí až koncem příštího roku. České dráhy ale našly způsob, jak ho alespoň částečně v provozu využít. Zatímco těžce poškozené dva články elektrické jednotky budou čekat na přestavbu, zbytek se vrátí na koleje již příští týden. Umožní drahám lépe zorganizovat průběh povinných oprav pendolin, během kterých jezdí na některých spojích náhradní soupravy.
Část pendolina, kterou nezničila havárie ve Studénce, se vrací na koleje
Nevídaný jev byl v posledních dnech k vidění na českých kolejích: Nejprve na pražském odstavném nádraží, později i na trati se pohybovala neúplná jednotka Pendolino. Jde o pět ze sedmi článků soupravy 680.003 poškozené při nehodě u Studénky. Budou sloužit jako dílčí záloha – příležitostně je dráhy spojí se dvěma „cizími“ články z jiných jednotek, zatímco jejich zbytek bude v depu. Náhradu „pendolina pendolinem“ již schválil Drážní úřad a ČD také postup koncem minulého roku otestovaly.
Náhrady během oprav potrvají třetinu času
Nehoda, která na dlouho jedno ze sedmi pendolin vyřadila, totiž přišla v obzvlášť nevhodnou dobu: Probíhají vyvazovací opravy, při kterých je jednotka zcela mimo provoz. Obvykle trvají 90 dnů. Neopakují se přitom často, přibližně jednou za dva roky.
„Jezdit bude dalších 900 tisíc kilometrů,“ řekl o repasovaném podvozku zavazovaném pod část jednotky číslo 001 systémový specialista ČD pro pendolina Jan Studeník. Právě dva přednostně opravené vozy z jednotky 001 se dočasně spojí se zbytkem poškozeného pendolina 003, čím vznikne kompletní souprava.
V letošním jízdním řádu se několik pendolin, která jezdí mezi Prahou a Ostravou, objevilo v nižší kategorii Intercity namísto prémiové Supercity. Za běžných okolností na nich sice jezdí pendolina, ale během oprav některé z provozuschopných jednotek – jako například právě nyní – se cestující musí spokojit s náhradou v podobě klasických souprav.
Využití pěti článků pendolina poškozeného ve Studénce by mělo pomoci zkrátit tyto náhrady na minimum, protože budou po určitou dobu jezdit spojené se dvěma články z jiné jednotky, jejíž zbytek současně bude na vyvazovací opravě. Pro cestující to znamená, že zatímco loni v létě po nehodě chybělo pendolino na jednom z oběhu více než měsíc – a to v době nehody již oprava jednoho pendolina probíhá – současné náhrady potrvají jen tři týdny.
Rozpojit pendolino není jako rozpojit klasické vagony
Aby to bylo možné, stane se v depu Praha-Jih běžnou praxí dosud jen málo využívaný postup: rozpojování pendolin. Zdaleka to není jednoduchá práce jako u standardních vozů spojených šroubovkou, které zručný posunovač rozpojí za pár minut.
Jako záskok bude pět vozů havarovaného pendolina, které ve Studénce utrpěly jen malé poškození, sloužit téměř dva roky. Během té doby Alstom postaví novou skříň čelního vozu a rozsáhlá rekonstrukce čeká i na druhý těžce poškozený vůz. „Rádi bychom, aby se poškozené pendolino vrátilo na koleje na konci příštího roku,“ upřesnil mluvčí drah Radek Joklík s tím, že o přesném harmonogramu dopravce s výrobcem ještě jedná. Náklady na opravu dosáhnou asi 200 milionů korun.
Vše začalo tragického 22. července
Nehoda na přejezdu ve Studénce se stala loni 22. července, kdy v době, kdy svítila výstražná světla, na trať vjel kamion s nákladem plechů. Po spuštění závor vozidlo neujelo, nýbrž zastavilo a vzápětí do něj narazil vlak. Po srážce zemřeli tři cestující, zranění utrpělo dalších 25 lidí včetně strojvedoucího a tří zaměstnanců SŽDC. Řidič kamionu stanul před soudem, kde se hájil tím, že se domníval, že na přejezd může vjet, pokud jsou závory zvednuté. Soud ještě neskončil, závěrečné řeči a rozsudek přijdou na řadu 24. února.