V některých vlacích jsou personálu už půl roku k dispozici bezpečnostní hlídky. Jejich počet se postupně navyšuje, například na spojích kolem Prahy jich momentálně jezdí třicet. Zasahují při podobných incidentech, jako se odehrál po poledni u Kolína v mezinárodním vlakovém expresu, kdy jeden z cestujících zaútočil nožem na průvodčího. Jen díky jeho pohotové reakci se vše obešlo bez zranění.
Bezpečnostní hlídky pomáhají ve vlacích řešit incidenty s cestujícími
Otmar Balarin a Igor Sobolčik jezdí jako patroly na palubách vlaků společně už devět let. Aktuálně nejvíc po Středočeském kraji a Praze. Nejčastěji jsou podle nich problémy s lidmi, kteří nemají jízdenky nebo jsou opilí. Většinou postačí domluva, pamatují ale i pernější chvíle.
„Napadli nám revizory, a v tom případě my se postavíme před ně, aby jim neublížili,“ popsal Igor Sobolčik. „Dřív, když nejezdili, tak lidé byli hluční, hlavně po fotbale a samozřejmě pod vlivem. Teď, když jezdí, tak je klid,“ pochválila hlídky jedna z cestujících.
Že jsou hlídky ve vlacích potřeba, ukázal i případ z pátečního odpoledne. Muž, podle svědků zřejmě pod vlivem drog, ohrožoval ve vlaku u Kolína nožem průvodčího. Incident se obešel bez zranění, díky jeho pohotovému jednání – proti agresivnímu muži použil pepřový sprej. Okolnostmi případu se zabývají policisté. Záchranáři podezřelého převezli k ošetření do nemocnice.
Hlídky dohlížejí například i v depu, aby vlaky neničili vandalové. Jen za loňský rok musely České dráhy vyčistit v rámci Prahy a Středočeského kraje přes třináct tisíc metrů čtverečních exteriérů vlaků. A k tomu dalších čtrnáct set metrů čtverečních uvnitř souprav.
Hlídky jezdí na spojích v hlavním městě a středních Čechách, protože až čtvrtina cestujících největšího tuzemského dopravce využívá vlaky právě v těchto regionech. Jejich nasazení se ale může podle potřeby změnit.