Praha - Česká armáda by měla opět vylepšit svoji výzbroj. Vláda v demisi totiž schválila pořízení čtyř transportních letadel Casa C-295M vyráběných konsorciem EADS. Jedno z letadel chce ministerstvo obrany vyměnit za pět bitevníků L-159 vyřazených z užívání českého letectva, tři další koupit společně s náhradními díly a výcvikem posádek i personálu. Na celý projekt má resort podle dostupných informací vyčleněno okolo 3,5 miliardy korun.
Armáda dostane čtyři letouny Casa C-295M
Letadla by měla být do ČR dodána mezi roky 2009 a 2011. Stroje nahradí čtyři zastarávající taktické transportní letouny Antonov An-26 sovětské výroby. Sloužit by v českém letectvu měly nejméně 25 let. Už nyní je kromě Španělska, kde jsou vyráběny, využívají například finská či polská armáda.
Předání bitevníků L-159 do ciziny v rámci barterového obchodu s EADS by pro výrobce i ministerstvo obrany mohlo znamenat průlom v dosud neúspěšné snaze o komerční úspěch letadla z Vodochod. „Je to historická věc, protože jsou tyto letouny poprvé poslány na světové trhy. Ceny L159 se tržní cena teprve vytváří a neexistiuje cenová hladina, na kterou by se dalo odvolávat,“ vysvětluje okolnosti výměny mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek.
Česko by k vývozu muselo získat souhlas USA
Dohoda podle dostupných informací neřeší, co se s předanou pěticí L-159 bude dít dál. Pokud ale budou vyváženy z ČR, musí získat nejen souhlas české strany, ale kvůli podílu citlivých amerických součástek v letadle i USA. Podmínkou takového licenčního řízení by tak bylo i oznámení takzvaného cílového uživatele strojů.
Česká armáda, která bitevníky L-159 zatím jako jediná využívá, si objednala přes 70 strojů, zdaleka je ale nepotřebuje všechny. EADS má podle dohody připravené ministerstvem obrany získat tři stroje v jednomístné verzi L-159A, nyní nepoužívané a konzervované. Armáda také předá dva ze čtyř svých dvoumístných L-159T. Za tyto stroje pak získá dva nové obdobné, jejichž výroba má stát asi 262 milionů korun. Součástí kontraktu mají být i offsetové programy ve stoprocentní výši ceny zakázky, což by mělo - podobně jako u nedávno uzavřeného kontraktu na více než stovku kolových transportérů Pandur II - pomoci i českému obrannému průmyslu.
Na adresu letadel zaznívá od vojáků kritika
Letouny CASA můžou přepravovat přes sedmdesát vojáků, 49 výsadkářů nebo 24 raněných. Po jednoduché úpravě jimi jdou přepravit i tři lehká terénní vozidla. Nákup nových letounů se ale setkává i s kritikou. „Podle zveřejněných informací vojáci o to letadlo nestáli, protože nevyhovuje kapacitně ani z hlediska doletu,“ vysvětluje letecký publicista Martin Velek.
Vlastnosti letounů CASA - například nízkou rychlost - ještě loni kritizoval i náčelník generálního štábu Vlastimil Picek. Akutní potřeba vlastních transportních kapacit hlavně pro zahraniční mise ho ale podle všeho donutila změnit názor.