Aplikaci eDoklady lze nově použít i na úřadu práce nebo u soudu

Události: eDoklady akceptují další úřady (zdroj: ČT24)

Okruh míst, kde se Češi mohou prokazovat přes mobilní aplikaci eDoklady, se opět rozšířil. Od 1. července ji akceptují úřady práce, finanční a krajské úřady, obce s rozšířenou působností, soudy nebo všechny policejní složky. Informovala o tom Digitální a informační agentura, která aplikaci vytvořila. Už dřív začaly elektronickou verzi občanského průkazu přijímat ústřední orgány státní správy nebo policie v terénu. Mnoho obcí a krajů se již dobrovolně zapojilo v předstihu. Mobilní aplikaci, která funguje jako alternativa fyzického občanského průkazu, si od začátku roku stáhlo téměř půl milionu lidí.

Zavedení eDokladů umožnila novela zákona o právu na digitální služby. Současná plastová verze občanského průkazu zůstává dál platná, mobilní aplikace eDoklady je jen možnou alternativou. Při kontaktu s úřady mají lidé možnost spravovat své údaje bez obcházení úřadů a vyplňování formulářů.

Aplikace je napojená na Portál občana, který obsahuje šifrované informace nezbytné pro identifikaci a ověření.

Jak si aplikaci stáhnout?

Aplikaci eDoklady si mohou lidé stáhnout z App Store a Google Play zdarma. Pro používání eDokladů potřebují jen smartphone a Identitu občana, která je nezbytná pro přihlášení. Aplikace pak funguje on-line i off-line. Připojení je třeba jen k prvotnímu nahrání dokladů do aplikace, prokazování už ale probíhá off-line. Vydává ji Digitální a informační agentura, stačí si tedy před stažením zkontrolovat tento údaj, který je napsaný hned pod názvem aplikace v obchodech App Store i Google Play.

Platnost

Pokud by občance skončila platnost, doklad by automaticky zmizel i z eDokladů. Devadesát dní před koncem platnosti fyzické občanky se v aplikaci začne zobrazovat upozornění, za kolik dní platnost končí.

Plastové občanky a procesy s nimi spojené zůstávají beze změn, úřad vystaví nový průkaz. Jakmile skončí platnost fyzické občanky a je vystavena nová, změní se i údaje v eDokladech.

Bezpečnost

Elektronická varianta občanského průkazu má lepší zabezpečení a při ztrátě telefonu ji lze na dálku deaktivovat přes Portál občana. Kromě ochrany samotného telefonu je aplikace chráněna biometrií a kdykoli ji lze jednoduše deaktivovat přes Portál občana a znovu aktivovat na novém telefonu.

Kde mohu aplikaci použít?

Nástup eDokladů je rozplánovaný do několika fází, od konce ledna je lidé mohou využívat na ústředních správních úřadech, tedy na ministerstvech či úřadech, jako jsou Český statistický úřad, Národní bezpečnostní úřad a další. Dobrovolně se k nim tehdy s předstihem přidalo i několik set měst, obcí nebo soukromníků. Od dubna pak i policie v terénu.

Od července se lidé prokáží digitální občankou na úřadech práce, finančních úřadech, v krajích, obcích s rozšířenou působností, u soudů i zbytku policie. Úřady navíc dostaly novou funkcionalitu, díky které se údaje snadno přepíší do interních systémů.

Soukromé subjekty jako restaurace, obchody či hotely se mohou snadno zaregistrovat přes datovou schránku.

Od 1. ledna 2025 budou přijímat eDoklady i další instituce, jako jsou zbývající obce, okrskové volební komise, školy, zdravotní pojišťovny, banky, notáři, Česká pošta a zastupitelské úřady.

Budoucnost

V průběhu roku 2026 vstoupí v platnost evropská digitální peněženka, která umožní občanům v případě potřeby prokázat svou totožnost v celé EU, přihlásit se ke službám, sdílet dokumenty nebo v případě nutnosti prokázat konkrétní osobní informaci, například při žádosti o lékařské potvrzení, při podání daňového přiznání nebo při předkládání přihlášky na univerzitu kdekoli v EU.