Poškození mozku dětem hrozí, i když alkohol pije jen otec, ukázal výzkum

Vědci z Kalifornské univerzity v Riverside studovali, jaký je dopad konzumace alkoholu otci a matkami na jejich potomstvo. Výzkum sice probíhal na laboratorních potkanech, ale výsledky se podle autorů výzkumu dají aplikovat také na člověka.

Výzkumníci testovali, jak bude vypadat vývoj mláďat narozených samcům intoxikovaným alkoholem a samicím, které alkohol nikdy nepozřely. Ukázalo se, že potomci takových párů mají výrazně narušený vývoj mozku – především oblast mozkové kůry, což je u savců nejsložitější část zodpovědná za ty nejvíce důležité role spojené například s přemýšlením nebo poznáváním okolního světa. A právě tam vedlo narušení genů ke špatnému propojování.

Přestože mláďata ani jejich matky nikdy nebyly alkoholu vystaveny, mozky myšat projevovaly podobné změny, jako by samy byly dlouhodobými alkoholiky.

Dědictví otců

„O nebezpečích spojených s alkoholismem u matek se ví už roky. Ale téměř nikdo se nezabýval tím, jestli je bezpečné, když pijí muži, kteří se pokoušejí zplodit potomka,“ uvedla Kelly Huffmanová, psycholožka, která tento výzkum vedla. „Náš výzkum ale ukazuje, že i vystavení otců alkoholu může vést k nebezpečným změnám v mozcích dětí a k vývojovým změnám u nich,“ dodala.

Stejný tým provedl další sérii pokusů, kdy samicím potkanů podával alkohol, ale také látku cholin, která funguje jako obdoba vitaminů. Výsledky ukázaly, že alkohol sice mláďata poškozuje – mají nižší hmotnost i mozek a abnormality v mozkové kůře, ale množství problémů je výrazně nižší, než kdyby se cholin nepodával.

„Náš výzkum ukázal, že prenatálně podávaný cholin zlepšuje jinak abnormální vývoj těla i myšlení u mláďat,“ popsala Huffmanová. Podle ní může tento výzkum pomoci se zlepšením vývoje dětí narozených matkám alkoholičkám.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Internet využívá v mobilu drtivá většina českých dětí. Hlavně kvůli zábavě

Každý den používá chytré telefony v současné době 92 procent mladých a dospívajících v Česku. Je v tom podle vědců z Masarykovy univerzity vidět značný generační rozdíl, protože stolní počítač nebo notebook jich denně zapíná oproti tomu jen necelá třetina, konkrétně 31 procent.
před 13 hhodinami

Viry jako zbraň proti nemocem rajčat. Čeští vědci chtějí nasadit bakteriofágy

Vědci z Ústavu experimentální botaniky Akademie věd ČR (ÚEB AV ČR) testují ochranu rajčat prostřednictvím takzvaných bakteriofágů, tedy virů, které jsou schopny ničit bakterie. Jejich cílem je najít šetrnější způsob ochrany před bakteriální tečkovitostí – chorobou, která výrazně ohrožuje výnosnost plodů. Podařilo se jim vyvinout funkční prototyp, který se nyní testuje v kontrolovaném prostředí.
před 18 hhodinami

El Niňo je tady. Meteorologové předpovídají, co přinese

Američtí meteorologové oficiálně potvrdili výskyt meteorologického jevu El Niňo, který přispívá k nárůstu teplot po celém světě a je spojen se suchem i povodněmi. Americký Národní úřad pro oceán a atmosféru (NOAA) uvedl, že podmínky pro El Niňo se vyvinuly v posledním měsíci, o čemž svědčí nadprůměrné teploty mořské hladiny ve středním a východním Pacifiku v oblasti rovníku.
před 20 hhodinami

Vědci našli velrybí pohřebiště. Obsahuje stovky těl starých i miliony let

Na dně Indického oceánu vědci objevili rozsáhlé pohřebiště velryb, které se táhne v délce asi 1200 kilometrů a ukrývá pozůstatky staré až 5,3 milionu let. Nález dle odborníků patří k nejvýznamnějším objevům svého druhu a může přinést nové informace o pravěké historii kytovců i o životě v jedné z nejméně prozkoumaných částí oceánu.
před 21 hhodinami
Načítání...