Moravský výzkum našel lidi, jejichž prapředci mohli znát Cyrila a Metoděje

Výzkum odkryl dnešní příbuzné Velkomoravanů (zdroj: ČT24)

Třináct Moravanů, kteří žijí v jednadvacátém století, by mohlo říci, že jejich příbuzný žil ve Velkomoravské říši. Jejich geny se totiž shodují s DNA Velkomoravanů nebo jejich potomků pohřbených v devátém až dvanáctém století v Sadech u Uherského Hradiště. Zjištění vzešlo z výzkumu, kterému se Moravské zemské muzeum věnovalo tři roky.

Na začátku odebrali odborníci DNA 350 zájemcům. Jejich geny porovnali s geny z ostatků Velkomoravanů, které archeologové odkryli v 871 hrobech na vrchu Sady v Uherském Hradišti. Rozsáhlé pohřebiště sloužilo zřejmě v devátém až dvanáctém století mocenskému centru Velké Moravy – Veligradu.

Genetickou shodu s Velkomoravany našli výzkumníci u třinácti lidí. Jejich rody odolaly všem pádům nájezdníků, válkám a přírodním katastrofám. K jednomu takovému genetickému odkazu se může hlásit i Marek Miklíček. Manažer z Ostrožské Lhoty díky výzkumu zjistil, že je příbuzným velkomoravského velmože, pohřbeného na Sadech.

„Byl příslušníkem velkomoravské elity. Mohl být i člen mojmírovské rodiny, vládnoucí rodiny Moravanů,“ domnívá se vedoucí výzkumného týmu Luděk Galuška. Marek Miklíček si tak může být jistý, že jeho předci žili na Velké Moravě v době, kdy přijala křesťanskou víru, jazyk a písmo.

Výzkum pro odborníky ještě nekončí. Pokračovat s ním chtějí ve velkomoravských lokalitách Mikulčice nebo Pohansko.