Na oblohu se vrátí nadzvuková letadla. NASA zadala vývoj letounu s tichým sonickým třeskem

Budou již brzy opět létat nadzvuková civilní letadla, jako byl legendární Concorde? Americká agentura pro letectví a kosmonautiku NASA se o to snaží. Rozhodla totiž o kontraktu, jehož cílem by měl být návrh, výroba i testování nového nadzvukového letadla.

Jeho zásadní přelomovou vlastností by měl být úplně nový mechanismus nadzvukového třesku, který by se měl proměnit jen v „jemné bouchnutí“, jak popsala NASA.

Tuto zakázku, díky níž by v budoucnosti mohla zase létat letadla, jako byl legendární Concorde, získala společnost Lockheed Martin Aeronautics Company z Kalifornie. Kontrakt poběží od letošního dubna až do konce roku 2021 – Lockheed Martin za něj dostane 247,5 milionu dolarů.

Výsledkem má být letadlo s názvem X-plane. Bude zcela výjimečné jak vlastnostmi, tak i vzhledem. Mělo by létat ve výšce asi 16 kilometrů nad zemí, tedy asi o čtvrtinu výš než současná komerční dopravní letadla. Přitom bude, pokud se podaří splnit zadání, dosahovat rychlosti až 1500 kilometrů za hodinu.

Tichý jako auto

Hlavní změnou ale bude to, jak tichý má být jeho sonický třesk, tedy zvuk, který vzniká, když letadlo dosáhne rychlosti zvuku. Právě tento problém je tím, co brání komerčním letadlům létat rychleji. Sonického (nebo také aerodynamického) třesku se nelze nijak zbavit – je tak silný, že kromě toho, že je značně nepříjemný, může způsobit i hmotné škody na zemi.

V současné době je proto nadzvukový let nad pevninou zakázán. Právě to bylo důvodem, proč například nadzvukové letouny Concorde směly létat opravdu rychle, nadzvukově, pouze nad mořem.

Vědci se snažili o snížení sonického třesku desítky let. Zdá se, že s letadlem X-plane by se to mělo poprvé podařit – jeho zvuk by měl znít asi podobně silně, jako zabouchnutí dveří od auta. NASA uvádí, že by jeho hlučnost neměla překročit 75 decibelů.

NASA by měla letoun od kontraktora převzít na konci roku 2021, pak ho bude co nejintenzivněji testovat. Od poloviny roku by s ním ráda létala nad vybranými americkými městy a testovala, jak lidé na jeho hluk reagují; letadlo by mělo současně sbírat data o letových vlastnostech.

NASA by ráda těchto údajů využila pro další rozvoj nadzvukových letadel; konečným cílem je rychlejší letecká doprava, která by tolik nezatěžovala okolí. NASA také doufá, že by se na základě nového letadla mohla změnit regulace letů nadzvukových letadel nad pevninou – když budou letadla dostatečně tichá, nebude už důvod, aby byly lety zakázané.