Úřad, který chrání Zemi před mimozemským životem, má jediného zaměstnance

Úřad ochrany planety – tak zní název divize NASA, jejímž hlavním úkolem je chránit biosféru Země pro případ, že by ve vesmíru existoval život.

Ve čtvrtek 23. března vstoupil do českých kin snímek Život, který vypráví příběh šestičlenné posádky Mezinárodní vesmírné stanice, jež se ocitá na samotném pokraji jednoho z nejdůležitějších objevů lidských dějin: prvního důkazu o existenci mimozemského života na Marsu. Ve snímku se vše zvrtne a nově objevený život začne posádku ohrožovat:

Existuje pro podobný případ nějaká instituce, která by mohla lidstvo ochránit?

Pozitivní zprávou je, že existuje. Provozuje ji NASA a tento odbor se jmenuje Office of Planetary Protection neboli Úřad pro ochranu planety. Jeho hlavním a jediným úkolem je zajistit, aby výzkum sluneční soustavy probíhal opatrně a zodpovědně tak, aby byla chráněna věda, zkoumané oblasti, ale především ekosystém Země.

Priority tohoto úřadu jsou:

• Chránit naši schopnost zkoumat jiné světy v jejich původní podobě.
  • Zabránit kontaminaci jiných míst ve vesmíru životem ze Země, což by mohlo omezit naši schopnost je poznávat.
  • Zajistit, aby byla biosféra Země chráněna v případě, že by byl nalezen život v jiných částech sluneční soustavy.

Aby tyto úkoly mohl úřad plnit, je zapojen do mnoha fází vesmírných misí, od plánování sterilních kosmických lodí přes spolupráci na vývoji letových plánů, které nenaruší jiná vesmírná tělesa, až po plány, jak ochránit vzorky případně nalezeného mimozemského života v izolaci.

Úřad proto vytvořil řadu zpráv, návrhů a plánů, jak astronauty zabezpečit a současně zajistit, aby se biologické vzorky nasbírané v kosmu nepoškodily při manipulaci nebo transportu k Zemi.

Špatnou zprávou je, že celý tento úřad má jen jediného zaměstnance, Dr. Catherine Conleyovou. Zde je rozhovor s ní: