V Německu má koronakrize nečekaný dopad. Znovu rozproudila debatu o zákazu starších naftových aut v centrech některých měst. Měření v minulých dnech prokázalo setrvale vysokou úroveň znečištění. A to i v situaci, kdy pandemie omezila dopravu na polovinu.
Doprava je kvůli pandemii poloviční, emise ale zůstaly, diví se ve Stuttgartu
Podle ekologů je omezování starších dieselových aut nezbytnost kvůli koncentracím oxidů dusíku, které překračují i unijní normy. V době pandemie však veškerá doprava výrazně poklesla a měření ve Stuttgartu překvapivě prokázalo ještě vyšší koncentraci škodlivých látek než před začátkem nákazy. Podle některých politiků je to důkaz, že počasí hraje větší roli než výfuky aut.
„Zákazy pro naftová auta jsou pro mě tím pádem definitivně odepsané,“ uvedl tajemník vládní CDU Steffen Bilger.
Právě Stuttgart je městem, kde vznikla jediná významná odnož francouzského hnutí žlutých vest v Německu. A ta bojovala proti zákazu vjezdu starších modelů naftových aut do centra města. „Nikde v Evropě nezavedli něco tak hanebného jako Zelení ve Stuttgartu,“ uvedla při loňském únorovém protestu ve Stuttgartu jeho účastnice Bärbela Franková.
Omezení pro starší modely naftových aut přitom platí už v téměř šedesáti německých městech a chystají se další zpřísnění. Třeba značky, které zapovídají do některých ulic vjezd dieselovým autům až do normy Euro 5, se objevily v Berlíně teprve na konci minulého roku.
Jürgen Resch, šéf organizace Deutsche Umwelthilfe a hlavní architekt zákazů, ale nepochybuje ani teď. Tvrdí, že počasí bylo v minulých týdnech obzvlášť nepříznivé. A nebýt omezení dieselů, byla teď situace katastrofální.
„Lidé nakažení COVID-19 by čelili mnohem těžšímu průběhu nemoci,“ tvrdí Resch.
Ekologové navíc chystají nové žaloby proti městům, ve kterých škodlivé látky překračují normy. Obě strany sporu už netrpělivě čekají na další měření. To má v době, kdy koronavirus přiškrtil dopravu o celou polovinu, lépe odhalit skutečný podíl naftových motorů na znečištění ovzduší německých měst.