Jako instruktor vedl v RAF české piloty. Bojujte za to, v co věříte, vzkázal Čechům Elkington

Osobně znal česká stíhací esa a je jen o tři roky mladší než samotné britské královské letectvo RAF. Sedmadevadesátiletý John Francis „Tim“ Elkington doposud nikdy na veřejnosti nemluvil o tom, jak několik měsíců jako instruktor vedl slavné české piloty. České televizi ale řekl, že ve skutečnosti se mohl učit spíš od nich, protože měli mnohem více leteckých zkušeností.

Před osmasedmdesáti lety, 10. července 1940, začala bitva o Británii s nacistickou Luftwaffe. K britskému vítězství významně přispěla i řada českých pilotů. „Myslím, že měli větší zájem zabíjet nepřítele, než jsme měli my, protože byli odloučení od své země,“ vzpomínal na Čechy Elkington.

Slavné tuzemské piloty vedl jako instruktor. Sám se toho od nich ale také hodně naučil. „Byl jsem inspirovaný jejich povahou, humorem, velkorysostí, jejich vůlí. Nemohl jsem je naučit nic než jen britské způsoby, jak se navádí na základnu, mluvu RAF. Oni mě ale mohli naučit tolik o létání. Měl jsem nalétáno 250 hodin, ale jen asi dvacet operačních, oni měli stovky,“ řekl ČT.

Matka se dívala, jak padám z letadla

Tři měsíce bojoval i po boku Rusů v okolí Murmansku. Premiér Winston Churchill ho tam tehdy vyslal, když sovětský vůdce Josif Vissarionovič Stalin žádal o vojenskou pomoc. „V roce 1941 vyslali konvoj Derviš s vojenskými zásobami a dvaceti čtyřmi piloty a letouny na letadlové lodi. Dopluli jsme do Vaengy blízko Murmansku. Stejně jako předtím s Čechy, tak s Rusy, všichni piloti dohromady. Bylo to hezké.“

Tim Elkington vzpomínal na česká stíhací esa i život v RAF (zdroj: ČT24)

V Rusku se mu podařilo sestřelit nacistický bombardér Junkers 88. Sám byl sestřelený hned na počátku letecké bitvy o Británii, a to přímo nad svým domovem na jihu Anglie.

„Moje matka se dívala. Viděla mě, jak padám. Byl jsem poslaný do nemocnice… Zvláštní je, že to vůbec nebolelo. Přestože šlo o zásah z kanonu, který prošel oběma nohama. Ale plameny, které šly z palivové nádrže na pravoboku, byly docela impozantní,“ vzpomínal. Za svůj největší úspěch během války proto považuje to, že ji přežil.

Karel Kuttlewascher byl brilantní pilot

V rozhovoru se zpravodajem ČT Bohumilem Vostalem vzpomínal i na Karla Kuttelwaschera, který byl nejúspěšnějším českým letcem. Noční sekáč nebo noční jestřáb, jak se mu přezdívalo, sestřelil osmnáct nacistických strojů: „Karel byl jedním z nejúžasnějších letců, jaké jsem kdy poznal. Měl skvělé chování, znalosti, všechno věděl, nic ale neříkal, prostě to nechal být. Byl neuvěřitelnou osobností a samozřejmě brilantní pilot.“

Elkington je jedním z posledních žijících lidí, kteří v kokpitu pomáhali zachránit před Hitlerem Spojené království, a tím i Evropu. Těžce proto nese, jak komunistický režim po druhé světové válce zabíjel a věznil české letce, kteří se vrátili do Československa. „To je strašné. Absolutně příšerné. Jakkoliv neomluvitelné. Zločinecké,“ konstatoval.

Bojujte za to, v co věříte

A co by si podle něj mladí Češi měli pamatovat, když přijde řeč na české piloty bojujících v britském královském letectvu? „Můžete prohrát bitvu ve své domovské zemi, ale válka nebyla prohraná. Válku jsme vyhráli. Bojujte proto za to, v co věříte.“

V britském letectvu bojovalo za války asi dva tisíce Čechoslováků. Téměř pět set jich padlo. Osmdesát osm českých pilotů, kteří se účastnili bitvy o Británii, má spolu s ostatními pomník nedaleko od sídla britských premiérů.