Čtyři roky zmaru. Končí pátrání po MH370, letecká záhada trvá

Horizont ČT24: Konec pátrání po MH370 (zdroj: ČT24)

Pátrání po letu MH370 končí. Soukromá společnost Ocean Infinity za víc než 90 dní prohledala pomocí osmi miniponorek asi 112 tisíc kilometrů čtverečních dna Indického oceánu. Odpovědi na to, kam se letoun s 239 lidmi na palubě ztratil, ale dál chybí. Osud MH370 se stal jednou z největších záhad letecké dopravy. Rodiny pasažérů chtějí, aby oficiální pátrání i po více než čtyřech letech pokračovalo. Státy ho ale obnoví jen v případě nových důkazů.

Stroj se ztratil před čtyřmi lety na cestě z Kuala Lumpuru v Malajsii do Pekingu. Soukromá firma se sídlem v Texasu po letadle pátrala na vlastní náklady. Předchozí malajsijská vláda jí slíbila, že když do tří měsíců najde trosky letadla nebo černé skříňky, dostane 70 milionů dolarů (1,6 miliardy korun).

Ačkoli výkonný ředitel Ocean Infinity Oliver Plunkett považuje výsledky pátrání za „krajně neuspokojivé“, doufá, že společnost bude moci malajsijské vládě znovu nabídnout své služby.

Příbuzní pasažérů a posádky osudného letu na malajsijskou vládu naléhají, aby zveřejnila všechna zjištění. „Ručím za to, že konečná zpráva bude zveřejněna v plném znění – bez jakýchkoli zásahů, nic nebude zatajeno,“ zdůraznil v pondělí malajsijský ministr dopravy Anthony Loke.

Calvin Shim, jehož žena patřila k posádce letu MH370, se například obává, že zpráva nebude obsahovat seznam nákladu a výsledky odděleného vyšetřování malajsijské policie. „Lidé si možná pomyslí: ,Proč se tím ti lidé stále zaobírají, jsou to čtyři roky‘. Je důležité, aby si lidé uvědomili, že MH370 není minulost,“ řekla britskému Guardianu Grace Nathanová, jejíž matka byla na palubě zmizelého letadla.

Pilot cvičil přistání na vodní hladinu

Odborníci si nejsou jisti, zda měl stroj až do konce pod kontrolou pilot, anebo zda se letadlo zřítilo kvůli poruše. Z každé z uvedených variant přitom plyne pátrání v jiné oblasti. Jasný není ani důvod, proč se letadlo odchýlilo od svého kurzu – většina komunikačních přístrojů v letadle byla totiž vypnutá.

„Aby se ztratilo letadlo úplně a nebylo ani po čtyřech letech nalezeno, to je velmi neobvyklé, ovšem odborníci se momentálně domnívají, že se jednalo o záměrný čin jednoho z pilotů. Ten udělal všechno pro to, aby se letadlo nenašlo,“ podotkl kapitán Boeingu 737 a letecký publicista Ladislav Keller. On sám se kloní k teorii o sebevraždě.

O těchto úmyslech kapitána svědčí podle Kellera třeba jeho dluhy. „Žil si nad poměry. Měl ranč, velké pozemky, drahý dům. Doma si také vybudoval simulátor a den před tím letem vymazal všechny harddisky. Počítačovým expertům se ale podařilo informace obnovit. Ukázalo se, že kapitán zhruba půl roku trénoval přistání na velmi krátká letiště pod dva kilometry. Dále cvičil přistání na vodní hladinu,“ upozornil Keller. 

Neštěstí letu MH370
Zdroj: ČT24 / Spiegel.de / Google Earth

Společnost pro podmořský průzkum Ocean Infinity navázala koncem ledna na dřívější pátrání po letadle, které se uskutečnilo v oblasti o rozloze 120 tisíc kilometrů čtverečních západně od australského pobřeží. Podílela se na něm Austrálie, Malajsie a Čína.

Vyšetřovatelé na základě nové analýzy pravděpodobné dráhy letu doporučili, aby se oblast hledání rozšířila severním směrem. Právě tam po troskách pátrala společnost Ocean Infinity. Prvotní pátrání se soustředilo na oblast Jihočínského moře, později se ovšem zjistilo, že letoun se nečekaně stočil na západ a posléze na jih.

Podle Kellera se ještě mohou objevit nové závažné důkazy, které by vedly k obnově pátrání, případně může dojít k náhodnému objevení vraku ponorkou nebo oceánografickou lodí.

Trosky se našly na Mauriciu a Réunionu

Přestože dosavadní pátrání v Indickém oceánu žádné stopy po letounu nezjistilo, na plážích ostrova Mauricius a na březích Tanzanie či francouzského ostrova Réunion se našly trosky, u nichž se potvrdilo, že pocházejí ze zmizelého letounu.

Letecký publicista Keller o záhadě MH370: Všechny indicie směřují k teorii o sebevraždě (zdroj: ČT24)

Na palubě letadla bylo 153 Číňanů a 38 Malajsijců. Ostatní pasažéři pocházeli z Íránu, USA, Kanady, Indonésie, Austrálie, Indie, Francie, Nového Zélandu, Ukrajiny, Ruska a Nizozemska. Dvanáctičlenná posádka byla malajsijská.

  • 8. březen 2014: Let MH370 společnosti Malaysia Airlines odstartoval z Kuala Lumpuru do Pekingu. Letadlo ztratilo kontakt asi hodinu po vzletu. Nevyslalo žádný nouzový signál ani zprávu. Prvotní pátrání probíhalo v Jihočínském moři.
  • 15. březen 2015: Objevily se důkazy, že letadlo oproti plánu změnilo trasu a mířilo na jih, oblast pátrání se proto mění na Indický oceán.
  • Červenec 2015: Velké kusy trosek se našly u pobřeží Réunionu, ostrova, který leží v Indickém oceánu, východně od Madagaskaru.
  • Leden 2017: Vlády Austrálie, Malajsie a Číny pozastavily pátrání ve stanovené oblasti, protože se neobjevily žádné stopy po MH370.
  • Leden 2018: Kvůli tlaku ze strany příbuzných pasažérů a posádky podepsala Malajsie smlouvu se soukromou společností sídlící v USA. Ocean Infinity slíbila, že bude pracovat zadarmo, ale pokud se jí podaří dohledat trosky, dostane odměnu 70 milionů dolarů.
  • Květen 2018: Pátrání soukromé firmy kvůli zhoršujícímu se počasí v oblasti končí. Malajsie nemá v plánu ho obnovit, pokud se neobjeví nové důkazy.
  • Zdroj: BBC