Samořízený autobus měl po dvou hodinách jízdy ve Vegas nehodu. Způsobil ji člověk

Samořízený autobus měl nehodu hned první den jízdy (zdroj: ČT24)

Po americkém centru hazardu Las Vegas se poprvé pohyboval samořízený autobus. Stačily ale dvě hodiny v ostrém provozu a vůz měl havárii – překvapivě za ni mohl člověk, konkrétně nepozorný řidič kamionu. K nehodě by ale podle cestujících nedošlo, kdyby autobus jednoduše couvnul.

Na první pohled šlo o běžnou nehodu. „Nákladní auto jelo dál a zatáčelo. Vzhledem k tomu úhlu si nás nemohl všimnout,“ konstatovala jedna z cestujících Jenny Wongová.

Autobus se podle představitelů města zachoval správně – rozeznal překážku a včas zabrzdil. Pak ale zůstal stát na místě. Osm cestujících, kteří byli zrovna na palubě, tak mohli jen sledovat, jak do nich kamion najíždí.

Nikomu se nic nestalo. „Myslím, že autobus potřebuje trochu vylepšit. Mohl by mít třeba klakson, aby někdo v případě hrozící nehody mohl zatroubit. Je taky potřeba, aby uměl couvat, jinak ale neudělal nic špatného,“ podotkla Wongová.

Místo řidiče GPS a senzory

Elektricky poháněný autobus francouzské výroby může najednou svézt až dvanáct lidí a jet rychlostí necelých pětadvacet kilometrů za hodinu. Orientuje se pomocí GPS navigace a řady senzorů.

Volant ani brzdové pedály nemá, na palubě je ale průvodčí. Než stroj naboural, svezl desítky lidí. „Jízda byla příjemná. Pohybuje se to pomalu. Nevím, jestli to dokážou zrychlit, ale jízda byla v pořádku,“ řekl turista Zack Moss.

Autobus bez řidiče zatím vozí cestující v centru Las Vegas na trase dlouhé zhruba jeden kilometr a v jízdě krátce pokračoval i po nehodě. Incident ale znovu potvrzuje, že zavádění podobných systémů do reálného provozu není jednoduché.

Nehody jsou zatím časté

Vývoji samořízených aut a příslušných technologií se věnuje řada firem včetně Googlu či Tesly, jejíž autonomní vozy měly rovněž už několik nehod. Loni v srpnu řidič Tesly naboural na pekingské dálnici. Vůz se nedokázal vyhnout vozidlu stojícímu na levé straně a zasahujícímu do vozovky. K žádným zraněním nedošlo, na obou vozech ale vznikla škoda.

V USA loni v květnu narazil automobil Tesla se zapnutým systémem samořízení do nákladního vozu. Řidič nehodu nepřežil. Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) poté uvedl, že elektrický vůz jel nedovolenou rychlostí.

obrázek
Zdroj: ČT24

Pokud jde o autobusy, jeden autonomní jménem Olli testují třeba v Berlíně. Loni v září začaly zkušební jízdy mikrobusů bez řidiče v Lyonu, letos v lednu pak Paříž odstartovala v reálném městském provozu testy pokročilého elektrického minibusu.

Vývojáři se mohou inspirovat i v jiných druzích městské dopravy. Na podobné technologii už funguje provoz na dvou linkách pařížského metra nebo u nadzemky v Londýně.

Horizont ČT24: Robotické autobusy proti smogu (zdroj: ČT24)

Existují i „robotaxi“

Alternativní taxislužba Uber provozuje samořízená Volva v Pittsburghu a bostonský start-up nuTonomy nabízí jízdu v samořízených vozech taxi v Singapuru a Bostonu. Ve všech těchto vozech sedí za volantem záložní řidič.

Před pár dny ohlásila novinku společnost Waymo ze skupiny Alphabet, která hodlá v příštích měsících nabídnout veřejnosti sdílenou taxislužbu v samořízených vozech, kde bude zákazník sedět sám. Jízdy testuje v arizonském Phoenixu od dubna.