Cesta taxíkem po Singapuru může přinášet zájemcům nevšední zážitek – společnost nuTonomy totiž začala jako první na světě nabízet testovací jízdy v samořídicím voze. Ten si lidé objednají chytrými telefony. Společnost má zatím šest taxíků. Jejím cílem je pomoci ulevit Singapuru, kde jsou přeplněné silnice každodenním chlebem.
Po Singapuru jezdí taxíky bez řidiče. Jako první na světě
NuTonomy je americká společnost sídlící v USA. Stojí za ní výzkumníci z MIT specializující se na robotiku a samořídicí technologii. Firma chce mít plnou flotilu autonomních taxi v Singapuru do roku 2018. Její automobily by prý mohly snížit počet aut na singapurských silnicích ze současných 900 tisíc na 300 tisíc.
Singapur je pro samořídicí vozy ideální, protože tam panuje dobré počasí, má kvalitní infrastrukturu a řidiče, kteří se snaží dodržovat pravidla, prohlásil generální ředitel nuTonomy Karl Iagnemma. Server BBC News označil Singapur za „taxikářské nebe“, kde obyvatelé využívají služeb taxikářů pravidelně.
Jak dlouho budou testovací jízdy zdarma probíhat, není jasné. Časem začnou lidé za svezení platit. Nyní je služba určena jen pro pár desítek zájemců, kteří se registrují, do pár měsíců by se ale mohla týkat až tisíců lidí.
Taxi se v současnosti pohybují pouze v obchodní a rezidenční čtvrti nazývané one-north o rozloze 6,5 čtverečního kilometru. Nástup a výstup je omezen jen na určitá místa a ve vozech je pro jistotu i řidič, který by v případě potíží převzal řízení. Vzadu pak sedí člověk, který sleduje počítač automobilu.
Každý vůz je vybaven šesti sadami detekčního systému Lidar, který používá lasery fungující jako radar. Jedna sada je na střeše, kde se neustále otáčí. Na palubní desce jsou dvě kamery, které zaměřují překážky a zjišťují, jaké svítí světlo na semaforech. Firma zatím používá modifikované modely vozů Renault Zoe a elektrického Mitsubishi iMiEV.
Společnosti nuTonomy se podařilo předehnat alternativní taxislužbu Uber, která plánuje začít nabízet jízdy autonomními vozy v Pittsburghu za několik týdnů. Samořídicí technologií se ale zabývá i Google, Tesla, Ford, Volvo, BMW nebo někteří čínští výrobci automobilů.
Samořízené vozy od Tesly už měly několik nehod. V srpnu řidič Tesly naboural na pekingské dálnici. Vůz se nedokázal vyhnout vozidlu stojícímu na levé straně a zasahujícímu do vozovky. K žádným zraněním nedošlo, na obou vozech ale vznikla škoda.
V USA letos v květnu narazil automobil Tesla se zapnutým systémem samořízení do nákladního vozu. Řidič nehodu nepřežil. Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) poté uvedl, že elektrický vůz jel nedovolenou rychlostí.