Ve francouzském Lyonu začaly jezdit první mikrobusy bez řidiče. Nová technologická atrakce během prvního víkendu přilákala spíše zvědavce než běžné cestující – soupravy mají ostatně kapacitu jen 15 cestujících a nejsou delší než 5 metrů. Jejich význam pro dopravu budoucnosti může být ale podle tvůrců nedozírný.
Mikrobus v Lyonu sveze cestující i na místě řidiče. Žádného nepotřebuje
Centrem Lyonu od soboty jezdí zatím dvě soupravy. Jejich okruh měří 10 kilometrů a s pěti zastávkami ho zvládnou ani ne za čtvrt hodiny. Lidé v Lyonu tak mohou naplno využít, co se dlouho testovalo v jiných městech Francie nebo Švýcarska.
Každý minibus je vybaven laserovými detektory, kamerami nebo elektronikou, které snímají a analyzují veškerý pohyb v blízkosti vozu. „Součásti soupravy je množství čidel, které přesně určí jejich polohu i to, co se kolem nich aktuálně děje. Technologie je dostatečně schopná vyvarovat se případných kolizí,“ zmiňuje Christophe Sapet, jehož firma inteligentní autobusy vyvinula.
Unikátní technologie ale zatím nemá na to, aby manévrovala v běžné dopravě. Trasa nových autobusů tak vede podél tramvajových kolejí, kde je jízda běžných vozidel zakázána. Ani legislativa navíc s vozy bez řidiče zatím příliš nepočítá.
Přesto se nabídky zájemců už nyní počítají na desítky. Firma plánuje vyvinout o něco větší modely s kapacitou 20 pasažerů. Jejím konstruktérům tím prý ale palivo rozhodně nedojde. „Dalším krokem je osobní automobil bez řidiče. Můžeme konkurovat Googlu nebo Uberu. Provoz aut bez řidiče v centech francouzských měst může být realitou už roce 2018,“ tvrdí Sapet.
Samořídicí technologií se ale zabývá i Tesla, Ford, Volvo, BMW nebo někteří čínští výrobci automobilů. Před několika dny byl například v Singapuru představen samořidící taxík.
Vývojáři se každopádně mohou inspirovat v městské dopravě. Na podobné technologii už funguje provoz na dvou linkách pařížského metra nebo u nadzemky v Londýně.