Sedmdesát let staré, zrezivělé vraky jsou prodávány jako šrot, ale mohou skrývat i cenné kovy, například měděné kabely nebo lodní šrouby z fosforového bronzu. Experti soudí, že sběrači mohou hledat ještě cennější věci, například ocelové opláštění vyrobené před érou jaderných testů. Potopené lodi jsou tak jedním z posledních zdrojů radiací nekontaminované oceli, která je klíčovou součástí vědeckých a lékařských přístrojů.
The Guardian už loni napsal, že sběrači kovů ilegálně vyzvedli i nejslavnější britské válečné lodi. Popudili tak válečné veterány i archeology, kteří obvinili vládu, že nejedná dost rychle a podmořské hroby nechrání. Tři plavidla, HMS Exeter, HMS Encounter a HMS Electra, přitom obsahovala pozůstatky více než 150 námořníků. V roce 2014 bylo zjištěno, že vážně poškozeny jsou vraky lodí HMS Repulse a HMS Prince of Wales, v nichž jsou pozůstatky asi 800 námořníků.
Ukázalo se, že řádění zlodějů nebyla ušetřena ani jedna z nejslavnějších australských lodí, lehký křižník HMAS Perth. „Je to místo posledního odpočinku více než 350 Australanů, kteří přišli o život, když bránili hodnoty a svobody Austrálie. Zpráva, že vrak byl narušen, je proto velmi znepokojivá,“ řekl australský ministr pro záležitosti veteránů Dan Tehan. Podle Jamese Huntera z Australského národního námořního muzea vrak HMAS Perthu „ze 60 až 70 procent zmizel“.
Jako kopat na hřbitově
Během dlouhé kariéry potápěče a podmořského archeologa slyšel Hunter o krádežích lodních šroubů, zbraní a někdy i osobních předmětů posádky. Loni se ale od potápěčské komunity v Indonésii jeho muzeum doslechlo o tom, že lodi jsou ničeny úplně celé. „Jsem v branži dvacet let, ale nikdy jsem neslyšel o tom, že by byl zcela rozebrán historický vrak, především 8000 tun vážící ocelový trup. Nemohu tomu uvěřit,“ dodal Hunter.
O měsíc později ale sám viděl, jak sběrači kovů „rozpárali Perth od začátku do konce“. „To už rovnou můžete jít na vojenský hřbitov a kopat. Nevidím v tom žádný rozdíl. Byl jsem zcela šokován,“ popsal svou reakci Hunter.
V místech, kde se vraky nacházejí, byly vyfotografovány jeřábové lodi, často s velkým množství zkorodované oceli na palubě. Potápěči pak na mořském dnu nalezli rozpůlené vraky. Některé lodi byly vyzdviženy zcela a zůstal po nich jen otisk. Nad vraky byly zpozorovány lodě registrované v Kambodži, Číně a Malajsii. V některých případech byla posádka zatčena.
Šrot pro Čínu
Nelegální obchod, který kvete v posledních měsících, zůstává i přesto nadále obestřen tajemstvím. Někteří archeologové tvrdí, že prodej zrezivělých kovů se vzhledem k nákladům na vyzdvižení nemůže vyplatit. Další matoucí skutečností je, že mnoho dostupných moderních vraků zůstává nedotčeno.
Někteří ale naopak soudí, že poptávka po šrotu v Číně je tak velká, že se vyzdvihování vraků vyplatí. I ocel chabé kvality z jedné lodi může podle některých odhadů vynést až milion liber, tedy v přepočtu téměř 29 milionů korun. Obzvlášť když jsou součástí vraku mosazná potrubí a měděné rozvody.
Podle Huntera mohou být brzy v ohrožení i lodě, které se nacházejí několik set metrů pod hladinou. Některé z nich ve svých útrobách pohřbívají až pět tisíc námořníků. Potápěči se k nim zatím nedostanou. Podle Huntera je ale stále dostupnější vybavení, které umožňuje dostat se k vrakům na dálku. „Myslím si, že to bude velký problém,“ varoval vědec.