Expertka: Macron průběžně měnil program, aby pasoval na voliče, Le Penová se teď umírní

Expertka na politický marketing o zajímavostech francouzské kampaně (zdroj: ČT24)

Vítěz prvního kola francouzských prezidentských voleb Emannuel Macron vedl svou kampaň jako začínající firmu. Základem byla vize, program ale postupně testoval a upravoval tak, aby pasoval na voliče. V rozhovoru pro ČT24 to uvedla expertka na politický marketing Alžběta Králová. Nacionalistka Marine Le Penová se podle ní před druhým kolem umírní a bude hrát na notu ženy-političky mezinárodního rozměru.

Z průzkumů vyplývá, že ve druhém kole by pro centristu Macrona hlasovalo 60 procent lidí, zatímco pro jeho soupeřku jen 40 procent. Po brexitu a výhře Trumpa ale mnozí upozorňují, že nic není jisté. „Buď by tu musela být nějaká aféra enormních rozměrů, nebo velký atentát ve Francii. Přispět by mohla také rekordně nízká volební účast, která by mohla nahrát právě Le Penové, jež má takové spíše přesvědčenější voliče,“ konstatovala Králová.

Le Penová podle ní nebude přitvrzovat, protože by mohla přijít o další možné voliče. „Jejím cílem teď je vzít voliče i Macronovi, to znamená, že se bude snažit spíš v rámci kontaktní kampaně objíždět místa, kde by podporu mohla získat. Jejím cílem bude mobilizovat voliče, aby přišli hlasovat,“ upozornila expertka.

Le Penová se tváří, že k Národní frontě nepatří

Sama Le Penová v pondělí večer oznámila, že chce být nadstranická, a tak se dočasné vzdává vedení krajně pravicové Národní fronty (FN). Tento trend se projevoval už během kampaně před prvním kolem, kterou kandidátka nazvala jen „Marine 2017“. Jejím symbolem je růže.

„Na jejích webových stránkách nenajdeme odkaz na Národní frontu, umírněnější vizáží chce získat co nejvíc voličů. Velice hraje na to, že je žena-politička mezinárodního rozměru. Bude zmírňovat kritiku i antižidovské poznámky, aby měla větší šanci,“ míní Králová.

Třetího května čeká oba postupující kandidáty televizní debata. „Výhodnější pozici má v tuto chvíli Macron,“ myslí si expertka.

Macron využil v kampani zkušenosti ekonoma

Favorit voleb z mladého hnutí Vpřed ! vedl kampaň jako startup. „Nejdřív si udělal analýzu trhu a potom přizpůsobil nabídku voličům na míru, pak to testoval v produktu v beta, získal zpětnou vazbu a až finální verzi aplikoval na voliče. Stavěl tedy na vizi, ne na programu – a ten program upravoval,“ upozornila Králová.

„Macron používá software 50+1 pařížského startupu, firmy LMP, která pracovala už pro Hollanda. Jde o práci s velkými daty, kdy na základě nezaměstnanosti a dalších sociodemografických dat si protínáte ulice ve Francii a snažíte se zjistit, kde máte šanci uspět a tam potom cílíte tu kampaň,“ vysvětlila expertka. 

Pokud jde o ostatní – nyní už neúspěšné kandidáty, zajímavou kampaň vedl levicový radikál Jean-Luc Mélenchon. „Hodně stavěl na technologických vymoženostech, měl tam holografické vystoupení, kdy byl zároveň v Lyonu a v Paříži, což zaujalo hlavně mládež,“ připomněla Králová s tím, že podobné metody se hojně používají i v USA.

Další relativní novinkou bylo, že kandidáti museli bojovat s takzvanými hoaxy, tedy nepravdivými zprávami. „Skoro všichni měli na svých stránkách možnost, že se voliči mohli přihlásit k odběru těch pravých zpráv a bojovali tím s fake news,“ podotkla odbornice na politický marketing.