Pilot letadla zříceného v Kolumbii hlásil nedostatek paliva a totální kolaps stroje

Letecké neštěstí v Kolumbii: Šest lidí dál bojuje o život (zdroj: ČT24)

Oficiální příčina pádu letadla v Kolumbii, při kterém zahynulo 71 lidí, zatím není známa. Brazilský deník Globo ale zveřejnil přepis záznamu patrně posledního rozhovoru posádky s letovým dispečerem. Pilot v něm hlásí totální výpadek elektroniky a kvůli nedostatku paliva volá o pomoc. Stroj, kterým cestovali i fotbalisté z brazilského týmu Chapecoense, se zřítil jižně od Medellína. Nehodu přežilo šest lidí, jejich stav zůstává vážný.

V jedenáctiminutové nahrávce pilot nejprve žádá o možnost přistát, protože letadlo nemá pohonné hmoty. Řídicí věž odpovídá, že kvůli jinému stroji je nutné vyčkat. V deváté minutě pilot zoufalým hlasem znovu informuje o kritické situaci.

Hovoří o totálním kolapsu stroje a elektrických přístrojů a o nedostatku paliva. Dostane povolení přistát a řídicí věž si ještě vyžádá informace o letové výšce. Pak již pilot nekomunikuje.

Vyšetřovatelé se oficiálně k příčinám nehody zatím nevyjádřili. „Nemůžeme nic vyloučit. Vyšetřování pokračuje a my čekáme na výsledky,“ citovala agentura AP vysloužilého generála bolivijského letectva Gustava Vargase, který stojí v čele aerolinek LaMia. Právě stroj této společnosti se v noci na úterý v hornaté oblasti střední Kolumbie zřítil.

K teorii o nedostatku paliva přispívá mimo jiné fakt, že zřícený letoun Avro RJ85 měl dolet 2965 kilometrů, a to je přesně vzdálenost naplánovaného tragického letu mezi bolivijským Santa Cruz a kolumbijským Medellínem.

Vyšetřování pádu letadla v Kolumbii (zdroj: ČT24)

Deník Globo také s odvoláním na generála Vargase napsal, že pilot měl v letovém plánu tankování v bolivijském městě Cobija, popřípadě v kolumbijské metropoli Bogotě, ale neučinil tak. Vargas se domnívá, že pilot během letu do Medellína netankoval, protože to zřejmě nepotřeboval. Dodal, že aerolinky stejnou cestu podnikly již dvakrát. Nesdělil ale, zda letadlo mělo mezipřistání kvůli tankování.

Reálná vzdálenost letu bývá delší než ideální odečtená z mapy

Doletové možnosti stroje si podle dlouholetého poradce amerických leteckých úřadů Hanse Webera zaslouží důkladné prověření. Připomněl, že letecká vzdálenost mezi místem startu a přistání se obvykle stanovuje podle nejkratší trasy, ačkoli piloti málokdy kvůli turbulencím a různým změnám kurzu letí přímo. Dodal, že se vzhledem k doletu letadla obává toho, zda piloti nešli ve výpočtech příliš na hranu možností.

Mnozí letečtí odborníci tvrdí, že nehody způsobené nedostatkem paliva jsou výjimečné. Globo však napsal, že v době příletu tragického letu se k letišti v Medellíně přibližovala celkem čtyři letadla. První z nich podle nejmenovaného představitele kolumbijského úřadu pro civilní letectví dostalo přednost, neboť hlásilo nedostatek paliva. Poté řídicí věži oznámil let LaMia, že má stejný problém, napsal Globo.

Fanoušci klubu Chapecoense na mši za oběti nehody
Zdroj: Paulo Whitaker/Reuters

Média rovněž zmiňují výpovědi záchranářů, kteří na možný nedostatek paliva také poukázali s ohledem na to, že trosky stroje se nevznítily.

Zranění jsou stále ve vážném stavu

Nehodu letadla přežilo šest lidí - tři hráči, dva členové posádky a novinář. Na palubě byla devítičlenná posádka a 68 cestujících, včetně více než dvou desítek fotbalistů a dvou desítek novinářů. Fotbalisty navíc doprovázel početný štáb technického personálu a představitelů klubu.

Mezi nejvážněji zraněné patří obránce Hélio Neto, který je podle agentury Reuters stále na jednotce intenzivní péče. Při nehodě utrpěl těžká zranění hlavy, hrudníku a plic.

Netův kolega z obrany Alan Ruschel, o kterém média psala jako o prvním zachráněném, po nehodě podstoupil operaci páteře. „Bůh je skvělý a postará se o tebe. Buď silný, jsi bojovník,“ napsala Ruschelova sestra Alissen na Twitteru.

Vlajky před sídlem Jihoamerické fotbalové asociace vlají na půl žerdi
Zdroj: Jorge Adorno/Reuters

Brankář Jackson Follmann podle lékařů přišel o pravou nohu. Záchranáři našli v troskách živého také brankáře Marcose Padilhu, který však těžkým zraněním později podlehl.

Nehodu přežili také novinář Rafael Valmorbida, letový technik Erwin Tumiri a letuška Ximena Suárezová. Tumiri řekl, že život mu zachránilo dodržení bezpečnostních předpisů pro nouzové přistání. „Mnoho cestujících vstalo ze sedadel a křičelo. Já si dal tašku mezi kolena a ohnul jsem se do doporučené pozice,“ řekl kolumbijské rozhlasové stanici Caracol.

Suárezová a Tumiri mají podle lékařů spíše méně závažná zranění, naopak Valmorbida je ve vážném stavu na jednotce intenzivní péče. Po nárazu utrpěl mnohačetné zlomeniny žeber, což vedlo k částečnému selhání plíce.