Švédsko a Dánsko spustily pasové kontroly na hranicích

Švédsko v reakci na uprchlickou krizi začalo prověřovat cestující, kteří míří do země. Kontroly musí nově provádět všichni dopravci pod hrozbou pokuty až 50 tisíc švédských korun (téměř 150 tisíc korun). Opatření kritizují provozovatelé vlaků, autobusů a trajektů, ale i dánská vláda. Ta v reakci na krok Švédska zavedla dočasné pasové kontroly na hranici s Německem. Norsko mezitím oznámilo, že chystá na základě azylového systému EU vrátit do unijních států asi 5 tisíc běženců.

Zavedení hraničních kontrol na dánsko-německých hranicích oznámil na tiskové konferenci premiér Lars Lökke Rasmussen. Kodaň tak prý musela reagovat na obdobný krok Švédska, které nařídilo dopravcům kontrolovat totožnost svých pasažérů mířících do země z Dánska.

Zatímco desetimilionové Švédsko svou otevřenou politiku vůči migrantům prudce změnilo teprve nedávno pod tlakem více než 160 tisíc žadatelů o azyl, Dánsko tvrdou azylovou politiku prosazuje už delší dobu. Přísnější postup Dánsko slíbilo už před loňskými červnovými volbami, Švédsko pak v polovině listopadu obnovilo pasové kontroly na hranici u Malmö.

Loni Dánsko snížilo finanční podporu žadatelům o azyl. Na konci listopadu parlament schválil také soubor legislativních změn, které dál zpřísňují azylovou politiku této severské země. Kritiku vyvolal návrh zabavovat migrantům šperky a další cennosti, jejichž prodejem by Kodaň získala prostředky na jejich ubytování, zdravotní péči a vzdělání.

Švédské státní dráhy SJ již oznámily, že od pondělí ruší veškeré železniční spoje s Dánskem, neboť společnost nebude schopná kontrolu totožnosti cestujících provádět. Další železniční přepravci omezují počet souprav a varují, že cesta mezi oběma zeměmi by se mohla výrazně prodloužit.

První den povinných kontrol totožnosti na cestách mezi Kodaní a jihošvédským Malmö se ale podle listu The Local obešel bez závažnějších komplikací. Například na kodaňském letišti, kde vlaky ze Švédska a do Švédska začínají a končí, bylo ověřování dokumentů plynulé a dlouhé fronty se netvořily. Mnoho lidí si ale i tak na internetu stěžovalo na to, že vlaky jezdí ve 20minutovém intervalu a ne po deseti minutách, jako tomu dosud bylo.

K hraničním kontrolám kvůli krizi přistoupily již i další země v Evropě. Patří mezi ně Německo, Rakousko, Francie či Belgie. Odůvodňují to mimořádnými okolnostmi týkajícími se bezpečnosti a hrozeb terorismu.

Skandinávské země zpřísňují kontroly kvůli běžencům (zdroj: ČT24)

Student Agency: Pro nás se nic nemění

Český autobusový dopravce Student Agency, který provozuje pravidelnou linku z Prahy do několika švédských destinací, uvedl, že v souvislosti s nově zavedenými kontrolami totožnosti cestujících se pro stevardky a stevardy nic nemění.

Ověření totožnosti a shody jména cestujícího na jízdním a cestovním dokladu prováděli prý na mezinárodních linkách při nástupu už před zavedením zpřísněných opatření a kontrol v rámci fungování schengenského prostoru.

„Současně ověřují, zda daný cestující má u sebe doklad, který splňuje podmínky pro překročení hranic v rámci zemí, do kterých daná linka směřuje. Jedná se samozřejmě o základní ověření v rozsahu možností palubního personálu,“ uvedl mluvčí dopravce Aleš Ondrůj.