Sinaj jako oblast protikladů: Pláže plné turistů, ve vnitrozemí válka odnože IS s vojáky

Egyptský Sinaj, kde nyní vyšetřovatelé prohledávají trosky zříceného ruského airbusu, patří k oblíbeným cílům turistů, které lákají hlavně luxusní resorty. Vnitrozemí poloostrova ale sužují střety radikálů a egyptských vojáků. V pouštích tam operuje i odnož Islámského státu (IS), která se k útoku na letadlo přihlásila. Pokud je to pravda, šlo by o nejhorší podobný útok od 11. září 2001.

Podle bezpečnostního experta Josefa Krause je kontakt mezi IS a jeho sinajskou odnoží téměř nulový – radikálové totiž na egyptském poloostrově mají své vlastní zájmy.

Egypt se stal spolu s Libyí státem s největším počtem vykonaných teroristických útoků. Jen od ledna se jich v zemi stalo devět – od výbuchu vojenské lodě, přes útok na italský konzulát, bezpečnostní agenturu v Káhiře, kontrolní stanoviště nebo vraždu chorvatského pracovníka.

Před IS na Sinaji varovali už loni v létě Američané. Radikálové tam útočí zejména na vojáky – obětí jsou desítky. Vláda proto z okolí hranic s Izraelem evakuovala obyvatelstvo a vytvořila tam speciální zónu. „Zabijeme tady na Sinaji každého, kdo bude spolupracovat s vládou nebo armádou,“ konstatoval jeden z islamistů Safal Hayad.

Území už nehraje takovou roli jako dříve, ukázalo se, že příliš nelze dobývat. IS na Sinaji proto přechází od guerrilového k zákeřnému způsobu boje, který hraničí s terorismem. Z tohoto pohledu by nebylo až takové překvapení, kdyby se pokusil o útok na civilní letadlo.
Josef Kraus
bezpečnostní expert

Pokud za tragédií na Sinaji skutečně stojí IS, šlo by o největší teroristický útok od 11. září. „Al-Káida na Arabském poloostrově už dlouho hledá skuliny v letištní bezpečnosti. Zvlášť se snaží vyrábět bomby z nekovových materiálů, které dokážou projít detektory kovu,“ upozornil bezpečnostní expert Seth Jones z RAND Corporation.

Horizont: Odnož Islámského státu útočí na Sinaji hlavně na vojáky (zdroj: ČT24)

Teroristům se v posledních letech nedařilo

Letecká doprava obecně patří mezi nejlákavější cíle teroristů. Všechny známé pokusy se ale v posledních letech bezpečnostním složkám podařilo včas odhalit a překazit.

Už na Vánoce 2001 posádka a cestující zabránili Richardu Reidovi, aby odpálil výbušninu skrytou v podrážce své boty. O pět let později vedly odhalené plány britských džihádistů na odpálení takzvané tekuté bomby až k celosvětovému zpřísnění přepravních podmínek.

Hlavním konstruktérem bomb pro Al-Káidu byl Ibrahim Asírí ze Saúdské Arábie. Ten v roce 2009 vyslal sebevraha s výbušninou ve spodním prádle na linku z Amsterdamu do Detroitu. Nálož ale selhala a Umar Abdulmutallab skončil na doživotí za mřížemi.

Stejnou výbušninu PETN se o rok později pokusil Asírí poslat ukrytou v tonerech do tiskáren prostřednictvím kurýrní služby. I tento pokus ale selhal díky informátorům tajných služeb. „Podezřelé zásilky směřovaly na adresu dvou synagog v Chicagu," uvedl tehdy americký prezident Barack Obama.

Poslední úspěšný atentát uskutečnily čečenské černé vdovy

Posledním případem, kdy atentátníci uspěli, byly útoky na ruské vnitrostátní lety v roce 2004. Dvě čečenské černé vdovy se tehdy takřka současně odpálily v letounech startujících z moskevského letiště Domodědovo a zabily přes 130 lidí.