Čeští vědci objevili gen působící neplodnost kříženců

Praha - Čeští vědci z Ústavu molekulární genetiky Akademie věd ČR objevili gen "pro neplodnost" myší. Informovaly o tom deníky Mladá fronta Dnes a Lidové noviny. Objev může mít vliv i na poznání příčin lidské neplodnosti.

„Práce na hledání tohoto genu začala již před třiceti lety,“ řekl Jiří Forejt z Ústavu molekulární genetiky AV ČR, který se na výzkumu podílel. Podle něj objev genu pomůže rovněž při zkoumání příčin neplodnosti u lidí.

„My dosud nevíme přesně, jak tento gen působí neplodnost, ale víme, jak funguje na obecné úrovni. Náš gen je aktivní výhradně v pohlavních buňkách - samčích i samičích - a je nezbytný pro jejich normální funkci. Zapíná a reguluje jiné geny, nespí tedy a nečeká, až vznikne hybrid, aby mohl konat svou práci,“ řekl Forejt. Podle něj je téměř jisté, že porucha tohoto genu u člověka vede k mužské neplodnosti, možná v některých formách způsobuje i neplodnost ženskou.

Díky práci českých vědců může začít další výzkum, který umožní lepší chápání hranic mezi druhy a pravděpodobně umožní lépe pochopit příčiny neplodnosti i u jiných obratlovců včetně člověka.