Čeští vědci nacházejí nové poznatky v boji s rakovinou

Praha - Počet lidí s nádorovým onemocněním v Česku neustále roste. Zmutované buňky, které putují lidským tělem a hledají vhodné místo i podmínky k nekontrolovatelnému bujení, jsou již desetiletí postrachem civilizace a původcem starostí lékařů. Hlavním problémem současné medicíny je neschopnost bojovat proti tzv. kmenovým nádorovým buňkám, které mají schopnost imortality, tedy neustálého obnovování. K zajímavému závěru došli v těchto dnech vědci z Akademie věd ČR, Univerzity Karlovy a FN v Hradci Králové. Zjistili, že nádorové bujení může odstartovat zbloudilá buňka, která se ocitne na jiném místě lidského těla, než je její stabilní působiště.

K dalším „spouštěčům“ nekontrolovatelného bujení patří známé faktory - cigaretový kouř, UV záření i chemikálie typu DDT. Američtí vědci nedávno odhalili a blíže specifikovali dvě látky v tabákovém kouři, které přímo způsobují rakovinu plic. Toto zjištění podle nich může jednoho dne pomoci předvídat, u kterých kuřáků se tato nemoc rozvine.

Čeští vědci se v boji proti nekontrolovatelnému množení buněk zaměřují na studium experimentálních nádorů plic. „Plicní tkáň je dobře prokrvená, bývá místem, kde se cizí buňky můžou velmi dobře usazovat,“ uvádí Petr Pajer z Ústavu molekulární genetiky AV ČR. Vědci si totiž všimli toho, že se čím dál častěji objevují případy vícečetných nádorů, za které ale nemůžou metastázy. Pravou příčinou můžou být právě zbloudilé buňky.

„Kouření vede k rakovině plic, ale v tabákovém kouři je asi 60 možných karcinogenů. Čím přesněji identifikujeme 'pachatele', tím lepší budeme v předpovídání rizika,“ říká Jian-Min Yuan z Minnesotské univerzity, který zjištění vědeckého týmu představil Americké asociaci pro výzkum rakoviny.

Čeští odborníci ohledně identifikace příčin plicní rakoviny nezůstávají za svými americkými kolegy pozadu. Kýženého úspěchu, tedy nalezení způsobu, jak eliminovat kmenové mateřské metastázy, však zatím ani jedna strana nedosáhla.