Tokio usiluje o olympijské hry v roce 2016

Tokio - O pořadatelství Letních olympijských her v roce 2016 usiluje také Tokio. Japonská metropole už má za sebou inspekční návštěvu Mezinárodního olympijského výboru a snaží se získat její přízeň na svou stranu. Za její největší konkurenty v soupeření o pořadatelství olympiády za 7 let je považované Chicago, šance se přiznávají i Madridu nebo Rio de Janeiru.

Tokio olympiádu ještě ani nezískalo, ale v ulicích to vypadá, jako by už byla v plném proudu, logo her - tradiční japonský uzel - „musubi“ je všude. Tokijská radnice si najala agenturu, která pomohla několika úspěšným uchazečům v minulosti.

„Můžeme nabídnout ta nejlepší sportoviště, velice pulzující a dynamické město, taky lidi, kteří milují sport - máme s velkými sportovními podniky dobré zkušenosti,“ vysvětluje předseda organizačního výboru Tokio 2016 Ičiro Kono.

Tokio by využilo i areály z předchozí olympiády

Tokio už jednou hry pořádalo, v rozděleném světě roku 1964 symbolizovaly japonský poválečný zázrak. Teď mají světy spojit a ukázat Tokio jako jedno z hlavních měst zeměkoule. Stát by měly okolo 80 miliard korun, radnice je prý už má připravené v bance. Dvě třetiny sportovišť stojí, i po padesáti letech se např. využije symbol posledních her - hala Jojogi.

Zbylá třetina sportovišť by vyrostla kousek od centra v místech, kde bylo donedávna ještě moře. Některé ostrovy vznikly na navezených odpadcích. Tam by měl být vystavěn i hlavní stadion, který pojme 100 000 diváků. Na jeho střeše by měly být solární panely, které mají plně pokrýt jeho spotřebu elektřiny. Na největším urbanistickém projektu v těchto místech pracoval Hideo Akabori, podle něj se podobné plochy jako tato změní k nepoznání.

Světlo, voda, ekologie…

„Ve všech svých projektech prosazujeme světlo, ekologii, vodu - pokud Tokio vyhraje, bude to pro sportovce ideální místo, pro město bude efekt taky jednoznačně pozitivní,“ představuje svoji vizi developer IHI Hideo Akabori.

Odpůrci o sobě dávají vědět jen ojediněle, většinou argumentují tím, že sportovištím bude muset ustoupit oblíbený rybí trh nebo že olympiáda a obrovské hospodářské problémy země jdou dohromady jen těžko. Tábor stoupenců ale nabírá na síle, po masivní kampani jsou pro už více než tři čtvrtiny lidí.

Vydáno pod