„Dnes můžeme s dost velkou pravděpodobností říci, že příčinou havárie prezidentského speciálu u Smolenska nebyla porucha stroje nebo výbuch na palubě,“ řekl Tusk. Naznačil také, že letoun mohl dopadnout na zemi o několik minut dříve než v 08:56, jak se doposud uvádělo. Některé přístroje v letadle přestaly fungovat v 08:41.
Polští civilní i vojenští vyšetřovatelé zatím nechávají všechny možné verze příčin neštěstí otevřené. Zástupci generální prokuratury a vrchní vojenské prokuratury v úterý řekli, že v den nehody bylo ve Smolensku špatné počasí, které se minutu od minuty zhoršovalo a mlha v okolí letiště houstla.

Brífink Donalda Tuska
Brífink Donalda Tuska
28.5.2010
Reportáž Miroslava Karase
Donald Tusk:
„V procesu vyjasňování příčin katastrofy jsou klíčové věrohodnost, procedurální správnost, průhlednost a především nepodléhání nátlaku, který všichni pociťujeme, aby byly uspokojeny potřeby poskytnutí rychlých informací. Avšak nepravdivé informace v podobných momentech, jako je tento, mohou způsobit ohromné škody a ztížit vyšetřování.“
Premiér dnes řekl, že sice neviděl záznamy z černých skříněk, ale podle informací, které se k němu dostávají, na nich není „nic senzačního“.
Z polské strany se na vyšetřování podílejí tři složky - akreditovaná osoba, která má přístup ke všem informacím a procedurám vyšetřování, polská prokuratura a komise jmenovaná ministrem národní obrany. Tusk dnes ocenil zejména spolupráci ruské strany. Polská prokuratura ale už včera oznámila, že se zatím dál prošetřují všechny možné příčiny pádu letadla.
Tusk upozornil, že na rozhodnutí generální prokuratury bude záležet, jak rychle a v jakém rozsahu bude o okolnostech katastrofy informována veřejnost.