John Stetson dal kovbojům klobouk

Praha - Ukázal kovbojům a zlatokopům, čím vším lze nalít vodu do kotlíku, a vyhrál. Jeho klobouk, který to dokázal, se stal ikonou Divokého západu. A o kom že to je řeč? John Batterson Stetson, průmyslník, jehož zboží se stalo symbolem zlaté éry pistolníků stejně jako výrobky Samuela Colta. V Coloradu mezi zlatokopy a dobrodruhy se ocitl vlastně omylem – nešel tam hledat zlato, ale poslal ho tam lékař kvůli jeho špatnému zdravotnímu stavu. A osud mu sice žádné zlaté štěstí nepřál, ale proslavil se a zbohatl úplně jinak – kloboukem do nepohody.

Stetsonova novinka měla velké porodní bolesti - prosadit se v drsném světě praktických mužů, které víc než krása jejich zevnějšku zajímalo, zda se dá do hučky na hlavě otřít pusa od fazolí. A to se do páchnoucích kožešin z mývala, které v oné době letěly nejvíc, dala. 

Tehdejší modely měly řadu chyb - promokly, dlouho schly a v létě v nich bylo vedro. Proto John vzal bobří kožešiny a vařením, ochlazováním, sušením i hnětením z nich vypracoval voděodolný materiál. A z něj si ušil nezvykle velký klobouk. A jak vypadal? Patnáct centimetrů do výšky nebylo jen pro parádu – tento prostor udržoval v zimě teplo, v létě naopak bránil zapaření. Střecha nepromokavého klobouku chránila před kapkami deště, ale i před slunečními paprsky. A pro místní ostré hochy to nejdůležitější - bez problémů jste v něm donesli do tábora vodu z potoka a rozfoukali s ním oheň. 

A právě proto slavil úspěch. Ale když Stetson svůj prototyp prodával za zlatý kamínek v hodnotě pěti dolarů jednomu z drsných chlapíků, netušil, že se široký klobouk do jeho života ještě vrátí. Poté, co opustil Divoký západ, se ve Philadelphii pokoušel rozjet výrobu klobouků podle módy z východního pobřeží. Neúspěšně, neprorazil. A tak se nakonec vrátil ke svému zápaďáckému klobouku a našel pro svůj produkt i příhodnou společenskou třídu: kovbojové. Sebranka lidí ze všech koutů světa, bez tradic bude jistě snadným terčem praktického doplňku, který jí dá kolektivní, svébytnou identitu. A tak vznikl klobouk s názvem „Boss of the Plains.“ (Šéf plání). Zadlužil se a riskoval, ale vyhrál – své stetsony prodával za deset, dvacet i víc dolarů, což byla v oné době pěkná suma, ale vydržel ale déle než život jeho majitele. 

Sláva širáku stoupala a Stetsonova firma rostla. Když 18. února 1906 John Stetson zemřel, vyráběla jeho firma dva miliony kusů ročně a měla hodnotu sedmi milionů dolarů. Továrna v Philadelphii vyráběla Šéfa plání i další modely až do roku 1970, poté práva na jejich produkci koupila jiná značka. 

Kovbojský širák, který poprvé vyrobil John Batterson Stetson v roce 1865, zůstal do dneška téměř nezměněn. Proslavily jej legendy Divokého západu - slavní pistolníci Calamity Jane či Buffalo Bill, stejně jako pozdější filmy s kovbojskou tematikou. I dnes si jej na hlavu radostně narážejí nejrůznější celebrity - pravý texaský stetson má v držení i český prezident Václav Klaus, dostal ho v roce 2007 od bývalého amerického prezidenta George Bushe při své návštěvě v USA.

  • John Batterson Stetson zdroj: www.findagrave.com http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/24/2331/233097.jpg
  • Buffalo Bill zdroj: Getty Images http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/24/2331/233099.jpg