Vědci spočítali živé druhy na světě

Washington – Na světě je více než 8,7 milionu živočišných a rostlinných druhů. Lidstvo přitom podle vědců dosud objevilo jen zlomek žijících druhů. Vědecké odhady zveřejnil americký časopis PLoS Biology. Tvrdí, že je to dosud nejpřesnější odhad. Číslo nevychází ze skutečného počítání jednotlivých druhů, ale ze studie vztahů na takzvaném „stromu života“. Podle vědců většina druhů nebyla dosud ani pojmenována a jejich roztřídění by zabralo tisíc let.

K posledním nově zaznamenaným druhům patří psychedelicky zbarvená rybka, miniaturní ještěrka nebo slepý humřík žijící na dně oceánu. Jenže podle odborníků není nutné hledat takové rarity na dnech mořských vod, ale stačí si lépe všímat okolí kolem sebe, třeba života na vlastních zahrádkách. „Jsme opravdu dost nevšímaví k rozmanitosti a barvitosti téhle úžasné planety,“ říká spoluautor studie, kanadský profesor biologie Boris Worm.

Vědci dosud odhalili 8,7 milionu rostlinných a živočišných druhů. Z toho tři čtvrtiny se vyvinuly na zemi a 2,2 milionu druhů ve vodním prostředí.

Řekni, kolik je na světě…

…živočichů – 7,8 milionu
…hub – 611 tisíc
… rostlin – 300 tisíc

To je ale jenom zlomek toho, co ještě čeká na objevení, odhadují vědci. Biologové už dlouho vědí, že druhů na Zemi je víc, než se zdá. Kolik přesně, by ale trvalo zjišťovat stovky let a ani tehdy by zřejmě nebyl seznam kompletní. Odborníci proto celkový počet druhů jen hrubě odhadují a tyto počty se pohybují od milionů až po stovky milionů.