Amundsenova Maud vyrazí na svou poslední cestu

Oslo – Zpátky do Norska se má napřesrok vrátit třístěžňová plachetnice Maud norského polárníka Roalda Amundsena. Loď se potopila v zálivu Cambridge Bay u Kanady v roce 1930, a ačkoli spočívá v moři již více než 80 let, je překvapivě zachovalá – především díky arktickým vodám, které loď zakonzervovaly.

Plavidlo, pojmenované po tehdejší norské královně Maud, bylo postaveno pro druhou Amundsenovu expedici do arktických oblastí. Askerské loděnice spustily loď na vodu v roce 1916 a Amundsen s ní zamýšlel proplout Severovýchodní cestou kolem severního pobřeží Evropy a Asie na východ, přičemž měl v úmyslu zastavit se i na severním pólu. Tento záměr se setkal s řadou překážek, pólu dosaženo nebylo a cesta započatá v roce 1918 trvala neplánovaně několik let. Po jejím úspěšném dokončení bylo plavidlo v roce 1925 prodáno Společnosti Hudsonova zálivu, která ji překřtila na Baymaud a využívala ji k zásobování oblasti. V zimě roku 1926 loď zamrzla v ledu v Cambridge Bay a roku 1930 šla ke dnu.

V roce 1990 Společnost Hudsonova zálivu prodala polární loď Maud za symbolický jeden dolar Norsku, ale plány na převoz se nerealizovaly – v neposlední řadě i proto, že vrak lodi částečně vyčnívající nad hladinu je v Kanadě oblíbenou turistickou atrakcí a místní obyvatelstvo proti jeho transportu do Norska protestovalo. Letos v březnu kanadské úřady převoz Maud definitivně potvrdily.

Norský polárník Roald Amundsen se proslavil především dobytím jižního pólu, kde stanul jako první člověk na světě 14. prosince 1911 po dramatickém závodě s britským dobrodruhem Robertem F. Scottem. Ten s celou svou výpravou na expedici nakonec zahynul. Amundsen byl ale úspěšným polárníkem již před touto historickou výpravou. Například v letech 1903 až 1906 na lodi Gjöa jako první proplul Severozápadní cestou od Grónska podél pobřeží Severní Ameriky na Aljašku. V roce 1926 přeletěl vzducholodí severní pól, který se stal o dva roky později jeho osudem. Při pátrání po zmizelé vzducholodi s Umbertem Nobilem pětapadesátiletý Amundsen zahynul. Předpokládá se, že se jeho letoun v mlze zřítil do Barentsova moře. Datum smrti bylo oficiálně stanoveno na 18. června 1928.

Maud po převozu z Kanady poputuje do obce Vollen v oblasti Asker nedaleko Osla, kde se v místě svého původního vzniku stane exponátem nového muzea. Další dvě slavné Amundsenovy lodi z polárních výprav Gjöa a Fram jsou v současné době vystaveny v námořním muzeu na poloostrově Bygdöy na okraji norské metropole Osla.

Vydáno pod