Česko poslalo na Ukrajinu část nejlepších bitevních vrtulníků. Včetně „Liberatoru Kosti“

Na Ukrajinu podle všeho z Česka nedorazily žádné olétané stroje ze skladu, ale část těch nejlepších ve výzbroji. Analýza snímku zveřejněného ukrajinskými úřady ukazuje, že do boje vyrazily stroje po náročné generální opravě. ČT to potvrdil i jeden zdroj blízký českému letectvu. Česká armáda ani ministerstvo obrany dodávky nekomentují.

Když ukrajinské Centrum pro strategické informace v pátek večer zveřejnilo fotku dvou bitevních vrtulníků Mi-24 s tím, že jde o české stroje, bylo to v první řadě potvrzení, že Česko stroje opravdu dodalo. To samozřejmě vyvolalo rozruch. Tuzemské ministerstvo obrany přitom vojenské dodávky na Ukrajinu už během března a dubna přestalo komentovat a dokumentaci k nim převedlo do režimu utajení.

Přesto lze s trochou práce z fotografie vyčíst i řadu cenných informací o tom, co ve skutečnosti Česko na Ukrajinu poslalo. A minimálně bližší vrtulník na snímku s vysokou pravděpodobností ztotožnit.

Základem je v tomto případě provedení kamufláže. Stroje Mi-24V/Mi-35, dodané v letech 2003 až 2005 v rámci deblokace ruského dluhu, měly z výroby poněkud jiný nástřik s mírně odlišnými tvary barevných polí a jejich ostřejšími přechody. Zobrazený vrtulník se od tohoto provedení zřetelně odlišuje a nese rukopis, který vrtulníky dostávají po generálkách u českých opraven LOM Praha. Za deset oprav strojů s naplněným počtem letových hodin měla podle dobových informací česká armáda zaplatit asi 768 milionů korun, tedy asi 77 milionů za jeden kus.

Při počtu jedné až dvou generálek za rok se od sebe dodané kusy mírně odlišují. Je to znát právě v oblasti kamufláže. Jedním z nejlepších identifikátorů je velké zelené pole za pilotní kabinou, které kříží hranatá okénka prostoru pro výsadkáře. Při podrobném studiu fotografií generálkovaných strojů lze vypozorovat i tady rozdíly.

Shody

ČT dohledala fotografie všech dosud opravených strojů. V detailu se s vrtulníkem vyfoceným ukrajinskou stranou shodují jen dva české stroje: kódy 7353 a 3370. Oba mají za sebou minulost „přehlídkových“ strojů v odlišném nátěru: 7353 nosil v letech 2005-2015 černo-modrou „tygří“ kamufláž, po generální opravě se na sklonku roku 2017 vrátil do služby. Podle specializovaného serveru Helidat.cz ale v červnu 2019 dolétal po nehodě na Libavé.

Srovnání původně českého vrtulníku ve službách ukrajinského letectva a poslední známé podoby českého stroje číslo 3370
Zdroj: Stratcom Ukraine/Facebook 22. základny taktického letectva AČR

Stroj 3370 je ještě známější. Do generální opravy totiž nosil nátěr po vzoru bombardéru B-24 Liberator, se kterým přiletěl po druhé světové válce do Československa velitel 311. perutě RAF Jan Kostohryz. Odtud přezdívka vrtulníku „Kosťa“. Další detaily, především délka zeleného pole na rámu kabiny navigátora, nasvědčují, že jde spíše o stroj 3370. 

A pak je tu měsíc stará informace, kterou česká média příliš nezachytila: server Key.aero už tehdy mluvil o tom, že na Ukrajinu půjdou dva české stroje s kódy 3362 a 3370. Fotku zveřejněnou ukrajinským Stratcomem tedy lze považovat za potvrzení této informace z druhého zdroje.

Server Helidata.cz dohledal poslední české lety „Kosti“ na konci dubna 2022. Převod tedy proběhl někdy během května až června. České letectvo podle tohoto zdroje aktivně používá ještě jedenáct dalších Mi-24V/Mi-35, všechny z deblokace ruského dluhu v letech 2002–2006.

Viper a Venom

V nejbližších letech by měly být u 221. letky nahrazeny čtyřmi specializovanými bitevníky Bell AH-1Z Viper a osmi víceúčelovými vrtulníky UH-1Y Venom. Celý nákup včetně náhradních dílů a dalších položek má stát Českou republiku 14,5 miliardy korun.

Při udržení zastarávajících Mi-24/35 v provozu je přitom Česko v tuto chvíli odkázané na jejich výrobce, který sídlí v ruském Ulan-Ude.

  • Natírání vojenských letadel má tradici už od první světové války, tedy od samého začátku leteckého boje. Účelem je skrýt letoun či vrtulník při pohledu shora, jednak před výše letícími stroji a také při odstavení.
  • Zásady kamufláže českých bitevníků jsou přitom velmi podobné jako u letadel britské RAF z druhé světové války.
  • RAF používala takzvané kamuflážní vzory sestávající z nepravidelných polí s obloukovými hranami. V jedné fázi používala pro stíhačky například dva v podstatě zrcadlově obrácené s tím, že stroje sudých sériových čísel dostávaly jeden a liché druhý. Později se od toho upustilo a aplikoval se jeden vzor.
  • Přesto zůstaly rozdíly mezi typy i mezi jednotlivými továrnami a sériemi. Nepravidelná kamuflážní pole se totiž stříkala podle gumových masek, které bylo po čase potřeba obměnit. Drobné detaily od sebe odlišovaly i jinak stejné stroje z různých továren, čehož dodnes využívají i letečtí historici.
  • Fotografie českých Mi-24, respektive exportních Mi-35, přitom při bližším zkoumání dokládají, že podobná pravidla platí i v 21. století. Barvy aplikované po generálních opravách jsou proti původnímu provedení z nultých let matnější a mají méně ostré přechody.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vlaky nabraly zpoždění i několik hodin kvůli krádeži kabelů v Praze

Zpoždění až v řádu několika hodin nabírají vlaky v Praze kvůli ranní krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 9 mminutami

Lidé si připomínají památku obětí předloňské tragédie na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konají se ale i další akce, které pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 23 mminutami

Na muniční iniciativu dali podle Lipavského dárci sto miliard

Na muniční iniciativu pro Ukrajinu dárci věnovali sto miliard korun, dvěma až třemi miliardami přispělo Česko, sdělil v pořadu Partie Terezie Tománkové v televizi CNN Prima News bývalý ministr zahraničí Jan Lipavský (za ODS).
před 50 mminutami

Štědrovečernímu jídlu v restauraci dávají přednost lidé starší 40 let, místa už téměř nejsou

Na Štědrý den bude otevřená asi třetina gastronomických podniků v Česku, včetně restaurací. Vyplývá to z dat pokladního systému Dotykačka. V Praze bude v provozu dokonce až čtyřicet procent podniků. Restaurace, které ČT oslovila, hlásí prakticky plnou obsazenost. Popularitu návštěv 24. prosince potvrdil i prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek. Nejčastějšími hosty jsou lidé nad 40 let, většinou bez dětí.
před 4 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 6 hhodinami

Vláda plánuje změny u dálničních známek

Až pět procent řidičů jezdí po dálnicích načerno. Pokutu zaplatí jen v případě, že je zastaví celníci. Nová vláda to plánuje změnit. „Nebudeme čekat, že to policisté budou řešit na místě, a budeme to posílat obsílkami,“ uvedl ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD). Loni celníci vybrali na pokutách za nezaplacené dálniční známky přes čtyřicet milionů. Letos bude částka podobná. Od Nového roku se také dálniční známky zdražují. Za roční ježdění po dálnicích zaplatí řidiči víc o 130 korun. Zdražují se i ostatní známky na méně dní, což je kvůli valorizaci a novým kilometrům dálnic. Nový kabinet plánuje zdražování zastavit, ale chystá i jiné změny. „Je tam také návrh na to, že přestaneme mít nulovou sazbu na elektromobily,“ dodal Bednárik.
před 7 hhodinami

České firmy už mají první smlouvy na Dukovany, další se čekají příští rok

Tuzemské firmy začínají sjednávat první kontrakty související s dostavbou jaderné elektrárny Dukovany. Jihokorejská společnost KHNP, která je bude stavět, registruje zájem i dalších českých podniků. Korejci musejí počítat se zvýšeným očekáváním tuzemských politiků, kteří budou chtít svěřit významnou část projektu českému průmyslu.
před 8 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 16 hhodinami
Načítání...