Česko poslalo na Ukrajinu část nejlepších bitevních vrtulníků. Včetně „Liberatoru Kosti“

Na Ukrajinu podle všeho z Česka nedorazily žádné olétané stroje ze skladu, ale část těch nejlepších ve výzbroji. Analýza snímku zveřejněného ukrajinskými úřady ukazuje, že do boje vyrazily stroje po náročné generální opravě. ČT to potvrdil i jeden zdroj blízký českému letectvu. Česká armáda ani ministerstvo obrany dodávky nekomentují.

Když ukrajinské Centrum pro strategické informace v pátek večer zveřejnilo fotku dvou bitevních vrtulníků Mi-24 s tím, že jde o české stroje, bylo to v první řadě potvrzení, že Česko stroje opravdu dodalo. To samozřejmě vyvolalo rozruch. Tuzemské ministerstvo obrany přitom vojenské dodávky na Ukrajinu už během března a dubna přestalo komentovat a dokumentaci k nim převedlo do režimu utajení.

Přesto lze s trochou práce z fotografie vyčíst i řadu cenných informací o tom, co ve skutečnosti Česko na Ukrajinu poslalo. A minimálně bližší vrtulník na snímku s vysokou pravděpodobností ztotožnit.

Základem je v tomto případě provedení kamufláže. Stroje Mi-24V/Mi-35, dodané v letech 2003 až 2005 v rámci deblokace ruského dluhu, měly z výroby poněkud jiný nástřik s mírně odlišnými tvary barevných polí a jejich ostřejšími přechody. Zobrazený vrtulník se od tohoto provedení zřetelně odlišuje a nese rukopis, který vrtulníky dostávají po generálkách u českých opraven LOM Praha. Za deset oprav strojů s naplněným počtem letových hodin měla podle dobových informací česká armáda zaplatit asi 768 milionů korun, tedy asi 77 milionů za jeden kus.

Při počtu jedné až dvou generálek za rok se od sebe dodané kusy mírně odlišují. Je to znát právě v oblasti kamufláže. Jedním z nejlepších identifikátorů je velké zelené pole za pilotní kabinou, které kříží hranatá okénka prostoru pro výsadkáře. Při podrobném studiu fotografií generálkovaných strojů lze vypozorovat i tady rozdíly.

Shody

ČT dohledala fotografie všech dosud opravených strojů. V detailu se s vrtulníkem vyfoceným ukrajinskou stranou shodují jen dva české stroje: kódy 7353 a 3370. Oba mají za sebou minulost „přehlídkových“ strojů v odlišném nátěru: 7353 nosil v letech 2005-2015 černo-modrou „tygří“ kamufláž, po generální opravě se na sklonku roku 2017 vrátil do služby. Podle specializovaného serveru Helidat.cz ale v červnu 2019 dolétal po nehodě na Libavé.

Srovnání původně českého vrtulníku ve službách ukrajinského letectva a poslední známé podoby českého stroje číslo 3370
Zdroj: Stratcom Ukraine/Facebook 22. základny taktického letectva AČR

Stroj 3370 je ještě známější. Do generální opravy totiž nosil nátěr po vzoru bombardéru B-24 Liberator, se kterým přiletěl po druhé světové válce do Československa velitel 311. perutě RAF Jan Kostohryz. Odtud přezdívka vrtulníku „Kosťa“. Další detaily, především délka zeleného pole na rámu kabiny navigátora, nasvědčují, že jde spíše o stroj 3370. 

A pak je tu měsíc stará informace, kterou česká média příliš nezachytila: server Key.aero už tehdy mluvil o tom, že na Ukrajinu půjdou dva české stroje s kódy 3362 a 3370. Fotku zveřejněnou ukrajinským Stratcomem tedy lze považovat za potvrzení této informace z druhého zdroje.

Server Helidata.cz dohledal poslední české lety „Kosti“ na konci dubna 2022. Převod tedy proběhl někdy během května až června. České letectvo podle tohoto zdroje aktivně používá ještě jedenáct dalších Mi-24V/Mi-35, všechny z deblokace ruského dluhu v letech 2002–2006.

Viper a Venom

V nejbližších letech by měly být u 221. letky nahrazeny čtyřmi specializovanými bitevníky Bell AH-1Z Viper a osmi víceúčelovými vrtulníky UH-1Y Venom. Celý nákup včetně náhradních dílů a dalších položek má stát Českou republiku 14,5 miliardy korun.

Při udržení zastarávajících Mi-24/35 v provozu je přitom Česko v tuto chvíli odkázané na jejich výrobce, který sídlí v ruském Ulan-Ude.

  • Natírání vojenských letadel má tradici už od první světové války, tedy od samého začátku leteckého boje. Účelem je skrýt letoun či vrtulník při pohledu shora, jednak před výše letícími stroji a také při odstavení.
  • Zásady kamufláže českých bitevníků jsou přitom velmi podobné jako u letadel britské RAF z druhé světové války.
  • RAF používala takzvané kamuflážní vzory sestávající z nepravidelných polí s obloukovými hranami. V jedné fázi používala pro stíhačky například dva v podstatě zrcadlově obrácené s tím, že stroje sudých sériových čísel dostávaly jeden a liché druhý. Později se od toho upustilo a aplikoval se jeden vzor.
  • Přesto zůstaly rozdíly mezi typy i mezi jednotlivými továrnami a sériemi. Nepravidelná kamuflážní pole se totiž stříkala podle gumových masek, které bylo po čase potřeba obměnit. Drobné detaily od sebe odlišovaly i jinak stejné stroje z různých továren, čehož dodnes využívají i letečtí historici.
  • Fotografie českých Mi-24, respektive exportních Mi-35, přitom při bližším zkoumání dokládají, že podobná pravidla platí i v 21. století. Barvy aplikované po generálních opravách jsou proti původnímu provedení z nultých let matnější a mají méně ostré přechody.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 3 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 3 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 3 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
14:38Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
11:01Aktualizovánopřed 4 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 7 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 8 hhodinami
Načítání...