Celoplošný přechod na DVB-T2 je na úplném konci. Jako poslední se vypíná vysílač v Ploštinách

Celoplošný přechod na nový standard DVB-T2 završí České Radiokomunikace před půlnocí vypnutím vysílání DVB-T komerčních kanálů zastoupených v třetím multiplexu z valašských Ploštin. Nový multiplex 23 začne odsud vysílat ve čtvrtek brzy ráno, vyplývá z informací firmy.

Z vysílače u Valašských Kloubouků od konce září nevysílá v DVB-T první multiplex s programy ČT, od minulého týdne se přidal i druhý multiplex s hlavními kanály Novy a Primy. Se středou končí i vysílání dalších programů Primy, Barrandova, Seznamu a Óčka na kanále 25.

Celoplošný přechod na nový standard DVB-T2 v Česku je tak s tím krokem u konce. Česká televize vysílá už jen v nové síti od začátku října, kdy přechod završilo vypnutí vysílačů ve Zlínském kraji.

Na nový televizní vysílací standard DVB-T2 si již přeladilo 2,5 milionu domácností. Kvůli koronavirové krizi byl postup letos pozastaven a o čtyři měsíce prodloužen.

Uvolněné pásmo 700 MHz je určeno pro budování rychlých mobilních sítí 5G. Kmitočty nyní Český telekomunikační úřad (ČTÚ) nabízí v aukci. K přechodu na nový vysílací standard došlo na základě rozhodnutí vlády a mezinárodních dohod.

  • Pro příjem DVB-T2 je zapotřebí televizor s příslušným tunerem pro signál DVB-T2 nebo alespoň set-top box, který nový signál dovede pro starší televizi zpracovat. Seznam kompatibilních televizorů a set-top boxů je na stránkách Českých Radiokomunikací.
  • Pokud je k příjmu pozemního vysílání využívána společná televizní anténa (STA), je také nutná její úprava. Společná anténa (na rozdíl od individuálních, kde většinou není třeba nic dělat) totiž využívá takzvané kanálové vložky, jejichž prostřednictvím se do kabelových rozvodů v bytovém domě dostává signál jednotlivých televizních sítí. S přechodem na DVB-T2 je nutné přeladit nebo vyměnit kanálové vložky. Jde o profesionální zásah, který musí provést servisní společnost zaměřená na úpravy antén.

V rámci DVB-T2 mají diváci nadále bezplatný přístup k hlavním tuzemským TV programům zdarma, k řadě z nich v HD kvalitě. Prostřednictvím DVB-T2 a HbbTV (červeného tlačítka), kterým je vybavena naprostá většina všech televizorů, lidé získají přístup k IPTV službám televizních stanic přes internet.

Platformu pozemního vysílání využívá pro příjem televize v Česku 55 procent domácností. Pozemní televizní vysílání pokrývá svým signálem více než 99 procent domácností v Česku a pozemní televize je pro diváky jedinou bezplatnou platformou. Kmitočty pro pozemní televizní vysílání v DVB-T2 jsou státem garantovány nejméně do roku 2030.

Informace o přechodu na DVB-T2 najdou diváci na digict.cz nebo televizezadarmo.cz.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Důchodový účet zůstává v minusu, deficit se ale snižuje

Důchodový účet zůstává v hlubokém minusu. Vláda si loni musela na penze seniorů půjčit přes padesát miliard. I přesto jde o 22 miliard lepší výsledek než v roce předchozím. Podle kabinetu je postupné snižování i zásluhou opatření, která včetně zpomalení růstu penzí prosadila vládní většina. Opozice je vůči změnám kritická. Systém bude ztrátový i letos.
před 6 hhodinami

Na rekvalifikaci může přispět Úřad práce, je ale třeba přihlásit se včas

Pokud lidé chtějí získat příspěvek na část rekvalifikací nebo na digitální vzdělávací kurzy, je podle Úřadu práce právě nyní nejvyšší čas se přihlásit. Podporu je totiž možné čerpat jen na takové vzdělávací aktivity, které zájemci stihnou absolvovat do konce září. Úřad jedná o možném prodloužení – stejně tak hledá i cesty, jak takovou formu vzdělávání podporovat dlouhodobě. Rekvalifikaci může Úřad práce uhradit i celou. Na vzdělávací kurz v digitálních dovednostech přispěje až 50 tisíc – student ale musí zaplatit minimálně osmnáct procent z celkové ceny.
včera v 11:05

Smrskflace reaguje i na demografii, lidé nechtějí velká balení, zaznělo v debatě

Ceny rostou, obaly se zmenšují. Jde o chipsy, čokolády či jogurty, jejichž objemy klesají. Za takzvanou „smrskflací“ je snaha producentů potravin promítnout zvýšené náklady do gramáže, shodli se v Událostech, komentářích agrární analytik Petr Havel a člen zemědělského výboru David Pražák (ANO). Výrobce ale k trikům mohou ponoukat i demografické změny.
21. 2. 2025

Svaz: Závazné dohody k dostavbě Dukovan zatím nejsou, jde jen o sliby

Žádné závazné dohody mezi českými firmami a korejskou společností KHNP, preferovaným dodavatelem nových jaderných bloků v Dukovanech, dosud uzavřeny nebyly. Uvedl to prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiří Nouza. Varoval, že účast českých firem na projektu může být velmi omezená. Šéf KHNP Whang Joo-ho v rozhovoru pro ČT na začátku roku uvedl, že předpokládá zapojení českého průmyslu do dostavby Dukovan ve „značné míře“. Deklarovaných šedesát procent dle něj platí, nebude to však hned od začátku.
19. 2. 2025Aktualizováno19. 2. 2025

PŘEHLEDNĚ: Změny v Nové zelené úsporám od 20. února

Program ministerstva životního prostředí Nová zelená úsporám (NZÚ) určený na pomoc domácnostem s energeticky úspornými renovacemi domů čekají výrazné změny. Ty se týkají pouze rodinných domů, podpora těch bytových bude pokračovat za stávajících podmínek. Příjem žádostí v podprogramech pro rodinné domy bude otevřen 20. února.
18. 2. 2025Aktualizováno18. 2. 2025

Green Deal přináší zdražování i stovky miliard na investice

Green Deal je dohoda 27 států Evropské unie o tom, jak rychle omezit pálení fosilních paliv a snížit produkci skleníkových plynů, které oteplují Zemi. Zelená dohoda pro Evropu přináší zdražení pro domácnosti, regulace pro firmy, ale také stovky miliard korun na investice. Tomu, co Green Deal vlastně obsahuje a kolik bude stát, se věnuje nový díl pořadu Bilance.
17. 2. 2025

Německé automobilky zaostávají, staly se tématem voleb

Německé automobilky budou v příštích letech propouštět, a to hlavně kvůli tomu, že v přechodu na elektromobilitu zaostávají za konkurencí. Před nadcházejícími volbami strany slibují, že odvětví pomůžou.
17. 2. 2025

Korejci zvažují obchodní loď na jaderný pohon

Jihokorejská loďařská společnost zveřejnila svoje plány na stavbu masivní kontejnerové lodi, která by nemusela řešit kolísavé ceny fosilních paliv ani se zdržovat čerpáním pohonných hmot. Nebyla by omezena ani délkou trasy, protože má být poháněna malým jaderným reaktorem. Pomoci by to mohlo i dekarbonizaci námořní dopravy.
17. 2. 2025
Načítání...