Po Zlíně bude cestující vozit retro autobus. Opravit ho trvalo tisíce hodin

Podobné autobusy jezdily Zlínem před 30 lety (zdroj: ČT24)

Svůj historický vozový park rozšířila Dopravní společnost Zlín-Otrokovice (DSZO) o autobus z osmdesátých let. Její zaměstnanci na něm pracovali několik let. Věrná kopie vozidla, které před více než třiceti lety brázdilo ulice Zlína, vyšla asi na dva a půl milionu korun. Cestující se v něm svezou třeba na státní svátky.

Nová chlouba zlínské dopravní společnosti má za sebou jednu z prvních zkušebních jízd. Aby se vůbec mohla uskutečnit, strávili zaměstnanci na rekonstrukci autobusu tisíce hodin. Původně totiž sloužil k jiným účelům.

„Vozidlo mělo zadní vrata, do kterých najížděla závodní auta, a zároveň sloužilo jako kancelář. Takže to bylo nákladní vozidlo, které jsme museli celé přetvořit, zrekonstruovat na provedení městského vozidla,“ přiblížil mistr servisu autobusů DSZO Leoš Zelinka.

Práce trvaly přes dva roky. Nejnáročnější částí bylo sehnat náhradní díly. Zaměstnanci dopravce si pohráli i s takovými detaily, jako je dnes už téměř zapomenuté původní logo společnosti. „Už je to moderní autobus, takže se to řídí dobře. Má to posilovač řízení, má to vzduchové brzdy, má to odpružený sedák řidiče, takže je v tom krásná jízda,“ popsal Zelinka.

Historické logo zlínské dopravní společnosti
Zdroj: ČT24

Retro vozů je ve Zlíně už pět

„Mně to připomíná tu dobu před lety, kdy jsem tady začínal mistrovat a tyhle vozy tvořily gró dopravy československé republiky,“ zavzpomínal vedoucí úseku údržby vozidel DSZO Antonín Červenka. Dopravní společnost bude autobus nasazovat do běžného provozu při zvláštních příležitostech, jako jsou dny otevřených dveří nebo květnové státní svátky.

Nová chlouba podniku tak bude směle konkurovat dalším historickým vozům, kterých má teď dopravce celkem pět. Těmi předchozími se lidé už mohli svézt několikrát, krémovo-červený autobus taková premiéra teprve čeká.