S opravou silnice mezi Pavlovem a Dolními Věstonicemi na Břeclavsku stavbaři na podzim nezačnou. Do výběrového řízení se totiž jihomoravské správě silnic přihlásil jen jeden zájemce. I ten ale žádal příliš vysokou částku. Na jižní Moravě přitom nejde o jedinou stavbu, kde obtížné hledání volných firem narušilo dlouhodobé plány.
Obce chtějí opravovat, stavební firmy ale nestíhají. Chybí jim zaměstnanci
Krátký úsek silnice přímo nad Novomlýnskými nádržemi je uzavřený přes tři roky. Kvůli sesuvu půdy. Od jara se úsekem jezdí alespoň kyvadlově, přesto zůstává bolavým místem. Své o tom ví i manželé Bogárovi. „Je to obtížné, když máte tolik let. Máme hřbitov tady v Pavlově, museli jsme jezdit dokola přes Pernou. Je to ošemetnost jezdit z takové dálky. Slíbili, že to bude letos hotové, ale nic se neděje,“ svěřili se.
Nic se ani dít nebude. Krajský správce silnic totiž nenašel stavební firmu. „Přišla nám pouze jedna nabídka a ta ještě zhruba o 90 procent převyšovala náš kontrolní rozpočet. Po dlouhé zralé úvaze a po konzultaci s vedením Jihomoravského kraje jsme tuto zakázku zrušili,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Zdeněk Komůrka.
Stavební stroje tak k Dolním Věstonicím vyjedou nejdřív v první polovině příštího roku. Krajská správa silnic totiž předpokládá, že víc volných firem bude až na jaře. Podobné problémy se přitom týkají také dalších projektů.
„V druhé polovině roku nám chodí třeba jen jedna nabídka, nebo i když je těch nabídek více, tak jsou vysoutěžené ceny vyšší než kontrolní rozpočet. Kapacita trhu je nasycená ať už penězi Evropské unie, státními nebo krajskými,“ dodal Komůrka.
Stavebním firmám chybí dělníci
Podobné zkušenosti mají i v Ivančicích na Brněnsku. Kvůli nedostatku volných dělníků už několik měsíců stojí například oprava Besedního domu. „Momentální převis práce, kdy firmy nestíhají vůbec realizovat nebo podávat nabídky, ten je evidentní. To znamená, že jsme museli opakovat výběrové řízení. Pocítili jsme to už při výběrovém řízení na náměstí, kdy jsme měli stejný problém,“ řekl místostarosta Ivančič Jaroslav Sojka (Soukromníci).
Obě stavby tak oproti původním plánům naberou několikaměsíční zpoždění. Nedostatek kapacit potvrzují i samotní podnikatelé ve stavebnictví. „Nemáme dělníky a nejde získat ani ty zahraniční. Navíc jsme od krize v roce 2009 ještě neobnovili dostatek firem. Na jaře se to může zlepšit, ale není to jasné,“ uvedl generální ředitel Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslav Mašek.
Ani u Novomlýnských nádrží tak není jisté, že místní po silnici projedou bez omezení už příští rok.