Cyklověž v Břeclavi je prázdná, venkovní stojany přeplněné

Cyklisté v Břeclavi si zvykají na novou cyklověž. Na tamním nádraží funguje první měsíc a zájemce zaplatí pětikorunu na den. Během srpna v ní ale zaparkovalo jen 312 kol, tedy v průměru asi 14 denně. Kapacita je přitom bezmála desetinásobná. Na kolaudaci stejné stavby se teď čeká i v Hodoníně.

Na kolaudaci čeká i cyklověž v Hodoníně
Zdroj: ČT24

Poloprázdná věž a před ní až dvě stě kol v přeplněných stojanech. Místo pro to své dlouho hledala i Božena Bartošíková. O jen pár metrů vzdálené zastřešené alternativě ale nepřemýšlela. „Zdá se mi to složité, za tolik let už jsem si zvykla nechávat to tady,“ vysvětlila. Zároveň ale dodává, že pokud by měla dražší kolo, o využití cyklověže by uvažovala.

Martin Obrtlík o moc dražší kolo nemá, přesto ve stejné situaci kolo svěřil automatickému systému. „Je to bezpečnější a je to i pohodlnější. Sice to něco stojí, ale stojí to za to,“ řekl cyklista. Stejně jako on využívají kolárnu za 15 milionů v těchto dnech i tři desítky lidí.

Od otevření však zájem roste pomalu. Kola se přitom v Břeclavi často kradou, jen za poslední rok strážníci s policisty řešili asi 40 hlášených případů. „Myslím si, že motivací je ochrana kol, protože dneska už mnozí mají kola ve vyšší ceně a zejména pokud mají elektrokola, tak to je investice, kterou nepořídíte úplně snadno,“ uvedl mluvčí Městského úřadu Břeclav Jiří Holobrádek.

Teprve druhá cyklověž v Jihomoravském kraji by se už v řádu týdnů mohla otevřít na nádraží v Hodoníně. Zatím se čeká na kolaudační rozhodnutí. Naplnit ji ale možná bude ještě těžší. Cyklistů je v Hodoníně méně, a radnice tak spoléhá i na turisty. „Město také v poslední době zadalo zpracování koncepce rozvoje cyklodopravy, takže předpokládáme, že by i toto mohlo pomoci,“ řekl mluvčí tamní radnice Josef Horníček.

Vůbec první cyklověž v Česku vznikla u vlakového nádraží v Hradci Králové. Za pět let do ní kola zaparkovalo více než 140 tisíc lidí. Už tři měsíce ale nefunguje kvůli sporu královéhradeckého magistrátu a majitele. Zavřená cyklověž je ale výjimkou. Zbylých 9 věží v republice je totiž celoročně zaplněných až ze 70 procent.