Na jindřichohradeckou úzkokolejku by se mohly v létě vrátit vlaky

2 minuty
Události v regionech: Plán obnovy provozu na jindřichohradecké úzkokolejce
Zdroj: ČT24

Během následující letní turistické sezony by mohl být obnovený provoz na úzkokolejce v jižních Čechách a na Vysočině. Dráha by také už mohla mít nového vlastníka, sdělil insolvenční správce firmy Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) David Jánošík. Společnost do loňska provozovala vlaky a nyní je v konkurzu. Správce chce v nejbližší době požádat Drážní úřad o bezpečnostní osvědčení k dráze. Provoz by mohl být obnovený nejdřív jen o víkendech. Tratě jsou provozuschopné, řekl vedoucí oprav JHMD Jan Píšala. Provoz vlaků na tratích skončil přesně před rokem, Jihočeský kraj a Kraj Vysočina tam zajišťují náhradní autobusovou dopravu.

„Věřím, že příští léto bude provoz v nějakém rozsahu určitě obnoven. A doufám, že v té době již bude mít úzkokolejka také nového vlastníka. Dlužník (JHMD) není za současného stavu schopen samostatně obnovit dopravu na dráze. Proto je pravděpodobná spolupráce s některým z dopravců. Jsem v kontaktu se společnostmi Gepard Express a WTT a o spolupráci jednáme,“ uvedl Jánošík.

Oba dopravci projevili zájem už dříve. Píšala řekl, že jeden z nich by mohl firmu JHMD koupit. O provoz tratí, ne však o dopravu samotnou, projevila zájem také firma Swietelsky Rail CZ. Jánošík uvedl, že znalci nyní dokončují ocenění majetkové podstaty JHMD. Domnívá se, že to bude kolem sta milionů korun.

Správce chce také požádat Drážní úřad o bezpečnostní osvědčení nutné k obnově provozu. Úřad už vydal jiné povolení pro provoz úzkokolejných drah, platné od úterka, díky němuž se mohou po dráze pohybovat stroje určené k údržbě trati. Nelze ale provozovat veřejnou dopravu cestujících. O povolení k údržbě požádala společnost Správa úzkokolejných drah, dceřiná firma společnosti JHMD.

Zarostlá, ale provozuschopná

„Tratím bohužel současná situace neprospívá. V minulosti se do nich z ekonomických důvodů dostatečně neinvestovalo a ukončení provozu jim také nesvědčí. Snažíme se udržovat v dobrém stavu alespoň stanice a jejich okolí. V létě pomáhali s údržbou okolí trati zdarma také brigádníci,“ popsal Jánošík. Po technické stránce jsou obě dráhy provozuschopné, dodal.

Obnovit provoz nebude jednoduché, míní Píšala. „Rok poté, co se na úzkokolejce zastavily osobní vlaky, chystáme drezíny k tomu, abychom na trať mohli opět vyjet. Tratě jsou zarostlé, jsou tam popadané stromy, některé mosty nejsou v ideální kondici. Trať by nicméně měla být za účelem lokálních pomalých jízd provozuschopná,“ dodal Píšala. Horší je stav vlaků a lokomotiv.

Právě v úterý začalo platit povolení k provozu údržby. Práce na kontrole a opravě tak mohou začít. „Musíme provést revize určených technických zařízení, technickou kontrolu. A jakmile tato vozidla budou způsobilá a budeme mít i ostatní dokumenty, které nám budou umožňovat přístup na infrastrukturu, tak budeme moci konečně vyjet,“ řekl Píšala.

Firma JHMD vlastní asi 150 vozidel včetně podvalníků. Z toho je třináct lokomotiv. Provozuschopné jsou ale jen dvě dieselové a dvě parní. Dieselové lokomotivy jsou v průměru sedmdesát let staré. „Stav vozidel odpovídá hospodaření firmy v posledních letech, kdy se peníze investovaly jinam než do vozidel,“ podotkl Píšala. Na opravy teď firma peníze nemá.

Chybí vozy i personál

Píšala odhaduje, že až se doprava na tratích obnoví, budou to nejdřív víkendové jízdy. „Nelze očekávat původní rozsah provozu hned na začátku, protože nemáme ani lidi, ani dostatek provozuschopných vozidel. Do začátku lze očekávat spíše víkendové jízdy, aby se dala do povědomí informace, že úzkokolejka neumřela.“ 

Firma měla před krachem devadesát zaměstnanců, z toho dvacet strojvedoucích. Teď v ní pracuje patnáct lidí. Na blížící se údržbu tratí se hlásí řada brigádníků. „Děláme to, protože to tady máme rádi. Považuju za zázrak, že tady kolegové zůstali,“ dodal Píšala.

Insolvenční správce uvedl, že náklady na správu majetku i mzdy zaměstnancům hradí ve splatnosti, Píšala to potvrdil. Dříve podle něj dostávali mzdy se zpožděním.

Dluh přes 360 milionů

Firma JHMD dluží podle soudu přes 360 milionů korun. Provoz vlaků na úzkokolejce loni v říjnu zastavila. Již dříve uvedla, že nemá na splácení dluhů. Argumentovala tím, že jí Kraj Vysočina neplatí poplatek za použití dopravní cesty. Kraj to odmítá a uvádí, že postupuje podle platné smlouvy.

JHMD vlastní úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Provoz na novobystřické trati začal 1. listopadu 1897. Vlaky v minulých letech přepravily ročně zhruba 400 tisíc cestujících. Dvě třetiny tratí jsou na území jižních Čech. V halách a na nádražích stojí asi čtyřicet vagonů a lokomotiv, uvedl v únoru soud. Dva historické vagony, jež firmě JHMD nepatří, převezl Klub přátel jindřichohradeckých úzkokolejek do muzea v Lužné u Rakovníka.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Lidé ve třech obcích Středočeského kraje si vybrali zastupitele

Obyvatelé tří obcí ve Středočeském kraji volili nové zastupitele. Volby se týkaly Dolní Krupé na Mladoboleslavsku a také obcí Líský na Kladensku a Dolní Pohleď na Kutnohorsku. Počet zastupitelů v těchto obcích klesl pod zákonem určenou hranici nejméně pěti.
před 6 hhodinami

Od kufru až po rakev. Web se ztrátami a nálezy funguje deset let

Přes 180 tisíc předmětů se za deset let objevilo na webu eZtráty. Ke svým majitelům se jich vrátila zhruba polovina. Ty ostatní musí instituce tři roky uschovávat, a pokud se nikdo nepřihlásí, připadnou právě jim. V Praze část míří na charitu, některé se draží v aukcích. V hlavním městě ročně evidují až šest tisíc nálezů. Byly mezi nimi i kuriozity – umělý chrup, protéza, kánoe či rakev. Dominují však kufry, kočárky nebo přepravky na zvířata. Část věcí pochází z letiště. Hlásit se o ně mohou lidé na pracovišti v ulici Karolíny Světlé. Přes 560 institucí a firem po celém Česku je zároveň inzeruje na webu eZtráty.
před 8 hhodinami

Zastupitelé v Chrudimi budou jednat o zrušení spádových obvodů škol

Chrudimští zastupitelé budou v pondělí 8. prosince rozhodovat o zrušení čtyř spádových obvodů základních škol. Zavést chtějí jen jeden pro celé město. Podle starosty Františka Pilného (ANO) je hlavním cílem zamezit spádové turistice. Podle něj některé rodiny účelově měnily trvalé bydliště tak, aby se jejich dítě dostalo na preferovanou základní školu. Novinka má platit pro zápisy v roce 2026, které začnou už v lednu. Proti změně se ale ohrazují někteří rodiče. Obávají se losování o místa na školách a nejistoty před zápisy. Své argumenty chtějí vyjádřit i na zastupitelstvu.
před 9 hhodinami

Stavba první části středočeské D3 má územní rozhodnutí

První část dálnice D3 ve Středočeském kraji získala územní rozhodnutí pro stavbu. Zatím je ale nepravomocné a už teď je jisté, že proti němu bude podáno nejméně jedno odvolání. Ředitelství silnic a dálnic s protesty počítá, a to i na dalších úsecích. Přesto pokračuje s přípravami a chce do tří let stavět.
před 20 hhodinami

V Praze hořel pneuservis s veterány, škoda je 200 milionů

V pražských Strašnicích v ulici Třebohostická hořel v noci z pátku na sobotu pneuservis. Hasiči nejprve uvedli, že plameny podle předběžného odhadu napáchaly škodu osmdesát milionů korun, kolem poledne pak číslo více než zdvojnásobili na dvě stě milionů. V prostorech byly automobilové veterány. Na místě nebyl nikdo zraněn. Příčinou požáru byla technická závada na elektroinstalaci, uvedl později policejní mluvčí Richard Hrdina.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
včera v 08:15

Městskou policistku srazilo v Ústí nad Labem už podruhé auto

Strážnici městské policie z Ústí nad Labem, kterou letos v lednu na přechodu pro chodce těžce zranil řidič a z místa ujel, srazilo další auto. Tentokrát to byl řidič v centru města, kterého hlídka kontrolovala. Řidič nerespektoval pokyny a ženu, kterou nejdříve verbálně napadal, posléze i zranil. Policie ho krátce poté dopadla a bude analyzovat kamerové záznamy, které vypoví, jak k celé události došlo a co případně následovalo. Z první srážky měla strážnice zlomenou holenní kost.
5. 12. 2025

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
5. 12. 2025
Načítání...