Rezignoval děkan z Mendelovy univerzity, důvodem jsou pochyby kolem doktorského studia

Kvůli pochybnostem týkajícím se doktorských studijních programů na Provozně ekonomické fakultě Mendelovy univerzity v Brně rezignoval její děkan Pavel Žufan, informoval o tom Deník N. Na jednání akademického senátu oznámil, že funkci opustí ke konci ledna.

„Důvodem rezignace je zodpovědnost mě jako děkana za pochybení v minulém období týkající se uskutečňování doktorských studijních programů na fakultě,“ napsal ve svém rezignačním dopisu Pavel Žufan. Zároveň se prý svým krokem snaží zamezit další eskalaci diskusí a napětí na univerzitě, v jednání s Národním akreditačním úřadem i v mediálním prostoru.

„Po dohodě s rektorem univerzity dojde k ukončení jeho působení ve funkci k 31. lednu 2023. Rezignace je výsledkem pečlivého uvážení obou stran,“ stojí v prohlášení na webových stránkách MENDELU.

Žufan byl děkanem od roku 2018. V době, kdy někteří zahraniční studenti údajně neobvykle rychle prošli doktorskými programy na fakultě, Mendelovu univerzitu (MENDELU) jako rektorka řídila nynější prezidentská kandidátka Danuše Nerudová. Na rozdíl od Žufana, který se letos v únoru stal děkanem podruhé, ale neusilovala o další funkční období. 

Ke zvážení rezignace vyzval děkana minulý týden rektor Jan Mareš, informoval Deník N. Mareš vede univerzitu od letošního června. Do konce ledna stála v jejím čele Nerudová, pak školu dočasně vedl exministr školství Robert Plaga poté, co nově zvolený rektor Vojtěch Adam rezignoval kvůli pochybnostem o některých publikovaných článcích. Stalo se to ještě před tím, než se vůbec mohl ujmout funkce.

„Vážím si rozhodnutí děkana Žufana. Věřím, že muselo být těžké, ale jsem ráda, že uvolňuje prostor pro dořešení celé situace s Národním akreditačním úřadem,“ reagovala  Nerudová na Twitteru.

Škola se proti odebrání akreditace odvolala

Doktorským studiem na Mendelově univerzitě se zabývá Národní akreditační úřad. Už před půlrokem rozhodl o odebrání institucionální akreditace pro doktorské studium ekonomických oborů. Znamenalo by to, že škola si nebude doktorské programy v této oblasti schvalovat sama, ale bude odkázaná na schválení akreditačním úřadem. Podle mluvčí školy Terezy Pospíchalové ale rozhodnutí není pravomocné, škola se odvolala.

Podle dostupných informací vede úřad ještě další řízení, kde prověřuje možné porušování pravidel nejen na provozně ekonomické fakultě, ale napříč univerzitou. Výsledky patrně nebudou známé před volbou prezidenta.

Prezidentská kandidátka Nerudová v kampani opakovaně čelí otázkám na „rychlotituly“ v době, kdy univerzitu vedla. V rozhovoru pro Právo uvedla, že byla upozorněna jednak na překladové plagiáty, jednak na několik případů nestandardní délky studia. Uvedla, že sama iniciovala interní vyšetřování. „Nic jsem nezametla pod koberec. Všechno jsme řešili,“ řekla Právu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 9 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 3 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 6 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 9 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 10 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 19 hhodinami
Načítání...