Na Kozí dráhu se vrátí vlaky, v létě dovezou turisty do krušnohorské Telnice

Správa železnic se uvolila opravit alespoň část železniční trati z Děčína do Oldřichova u Duchcova známé jako Kozí dráha. Od roku 2016 je nesjízdná a je na ní téměř v celé délce vyhlášena výluka. Nyní ale správa slíbila Ústeckému kraji, že obnoví přinejmenším úsek Děčín–Telnice, kde by měly jezdit turistické vlaky. V dalších letech by se měl opravy dočkat i zbytek trati.

Z Děčína do Oldřichova u Duchcova jezdí přímé vlaky po hlavní trati přes Ústí nad Labem a Teplice, ale Kozí dráha má tu přednost, že vede bezprostředně pod Krušnými horami – v Krupce je zastávka na dohled od stanice nejdelší krušnohorské lanovky, v Jílovém u Děčína zase hned u zámku. Vlaky tudy ale již dlouho nejezdí.

Má se to změnit. „V současné chvíli do vypadá na provoz už letos, pokud koronakrize dovolí, a téměř jistě příští rok,“ uvedl náměstek hejtmana Ústeckého kraje Jiří Řehák (Spojenci). Na trati mezi Děčínem a Telnicí se již objevily pracovní mechanismy, kraj by letos chtěl objednat provoz letos na léto a v příštím roce na víkendy, svátky a prázdniny.

Správa železnic původně požadovala, aby kraj objednal pravidelnou dopravu, což nečiní již od roku 2008. Nakonec ale souhlasila s tím, že Kozí dráhu opraví, i když se chystá jen turistický provoz.

Náměstek Řehák zdůraznil, že úsekem Děčín–Telnice by to nemělo skončit. Kraj jeho zprovoznění žádá nejdříve, protože je v nejlepším stavu a jeho oprava by měla být nejsnazší. Další krokem by měla být oprava trati z Telnice do Krupky. „O ten stojím výrazně,“ podotkl. Kraj má zájem v budoucnu provozovat vlaky i dále přes severní část Teplic do Oldřichova u Duchova, ale to již může být velký problém a rekonstrukci tohoto úseku lze očekávat až za několik let.

Dálniční přivaděč i sesuv

Kozí dráha měla již několikrát namále. V roce 2008 na ní kraj rušil dopravu především proto, že měla ustoupit dálničnímu přivaděči. Ten dodnes nevznikl a existují i jiné varianty jeho trasy. Na trať se zato několikrát vrátily vlaky. V roce 2009 ještě jelo několik turistických spojů po celé trati, o rok později se na ní prezentoval Regiojet před zahájením své dálkové dopravy, ale jezdil už jenom z Děčína do Krupky.

Následně tehdejší Správa železniční dopravní cesty vyhlásila na celé trati výluku. Mezi lety 2013 a 2015 byl opět sjízdný alespoň úsek Děčín–Telnice, poté se však u děčínské zastávky znovu objevil červený terčík značící vyloučenou kolej a turistická doprava nadobro ustala. Správa novou výluku vysvětlila sesuvem skály.

Web Zdopravy.cz loni upozornil na výtku Drážního úřadu, že Správa železnic dráhu neudržovala a její zchátralostí argumentovala, když loni dopravce KPT Rail požádal o přidělení kapacity. Poukázal, že je to její zákonná povinnost.