Na Kozí dráhu se vrátí vlaky, v létě dovezou turisty do krušnohorské Telnice

Správa železnic se uvolila opravit alespoň část železniční trati z Děčína do Oldřichova u Duchcova známé jako Kozí dráha. Od roku 2016 je nesjízdná a je na ní téměř v celé délce vyhlášena výluka. Nyní ale správa slíbila Ústeckému kraji, že obnoví přinejmenším úsek Děčín–Telnice, kde by měly jezdit turistické vlaky. V dalších letech by se měl opravy dočkat i zbytek trati.

Z Děčína do Oldřichova u Duchcova jezdí přímé vlaky po hlavní trati přes Ústí nad Labem a Teplice, ale Kozí dráha má tu přednost, že vede bezprostředně pod Krušnými horami – v Krupce je zastávka na dohled od stanice nejdelší krušnohorské lanovky, v Jílovém u Děčína zase hned u zámku. Vlaky tudy ale již dlouho nejezdí.

Má se to změnit. „V současné chvíli do vypadá na provoz už letos, pokud koronakrize dovolí, a téměř jistě příští rok,“ uvedl náměstek hejtmana Ústeckého kraje Jiří Řehák (Spojenci). Na trati mezi Děčínem a Telnicí se již objevily pracovní mechanismy, kraj by letos chtěl objednat provoz letos na léto a v příštím roce na víkendy, svátky a prázdniny.

Správa železnic původně požadovala, aby kraj objednal pravidelnou dopravu, což nečiní již od roku 2008. Nakonec ale souhlasila s tím, že Kozí dráhu opraví, i když se chystá jen turistický provoz.

Náměstek Řehák zdůraznil, že úsekem Děčín–Telnice by to nemělo skončit. Kraj jeho zprovoznění žádá nejdříve, protože je v nejlepším stavu a jeho oprava by měla být nejsnazší. Další krokem by měla být oprava trati z Telnice do Krupky. „O ten stojím výrazně,“ podotkl. Kraj má zájem v budoucnu provozovat vlaky i dále přes severní část Teplic do Oldřichova u Duchova, ale to již může být velký problém a rekonstrukci tohoto úseku lze očekávat až za několik let.

Dálniční přivaděč i sesuv

Kozí dráha měla již několikrát namále. V roce 2008 na ní kraj rušil dopravu především proto, že měla ustoupit dálničnímu přivaděči. Ten dodnes nevznikl a existují i jiné varianty jeho trasy. Na trať se zato několikrát vrátily vlaky. V roce 2009 ještě jelo několik turistických spojů po celé trati, o rok později se na ní prezentoval Regiojet před zahájením své dálkové dopravy, ale jezdil už jenom z Děčína do Krupky.

Následně tehdejší Správa železniční dopravní cesty vyhlásila na celé trati výluku. Mezi lety 2013 a 2015 byl opět sjízdný alespoň úsek Děčín–Telnice, poté se však u děčínské zastávky znovu objevil červený terčík značící vyloučenou kolej a turistická doprava nadobro ustala. Správa novou výluku vysvětlila sesuvem skály.

Web Zdopravy.cz loni upozornil na výtku Drážního úřadu, že Správa železnic dráhu neudržovala a její zchátralostí argumentovala, když loni dopravce KPT Rail požádal o přidělení kapacity. Poukázal, že je to její zákonná povinnost.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 17 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 26 mminutami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 1 hhodinou

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 15 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 16 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...