Do Brna se vrátila zrekonstruovaná loď Dallas. Zatím má číslo, na nové jméno čeká

Studio ČT24: Návrat lodi Dallas na Brněnskou přehradu (zdroj: ČT24)

Do Brna se vrátila rekonstruovaná historická loď Dallas z roku 1955. V loděnici v Hlavečníku na Pardubicku se podrobila důkladné renovaci i za dohledu památkářů. Opravy stály 15 milionů korun. Práce na lodi budou pokračovat během června v areálu lodní dopravy Dopravního podniku města Brna. Plavidlo, které zatím čeká na nové jméno, sveze první turisty pravděpodobně v červenci.

Z loděnice v Hlavečníku vyjel nadměrný náklad s opravenou lodí v noci z pondělka na úterý, ve čtyři hodiny ráno dorazil do Brna. „Je to zatím takový polotovar. Během června se ještě musí dodělat detaily, především kajuta kapitána, pak zábradlí na horní palubu a oživit elektroinstalace,“ uvedl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

Moskva, Morava nebo Bratislava?

Zatím není jasné, jak se bude loď nově jmenovat. Podle vedení dopravního podniku se měla vrátit k původnímu názvu Moskva, náměstkovi primátorky Petru Hladíkovi (KDU-ČSL) a některým dalším politikům se to ale nelíbilo. Proto se konala anketa, která skončila v neděli, a ve středu by vedení města mělo představit výsledky. Kromě Moskvy byla ve hře ještě Morava a Bratislava.

„Napjatí už nejsme. I v minulosti se lodě tendenčně přejmenovávaly. Říkáme, že název ani nepotřebuje, má číslo. Ale z hlediska symboliky název potřebuje, reflektuje nějaký proces. Jsme rádi, že se uskutečnila veřejná anketa, a budeme čekat, jaký přijde z města pokyn,“ dodal ředitel dopravního podniku. Loď se po roce 1989 jmenovala ještě Dallas, ale toto jméno nese nyní jedna ze současných pěti moderních lodí.

Bude jezdit jako posila

Slavnostní uvedení zrekonstruované lodě do provozu plánuje dopravní podnik v první polovině července. „Když jsme nemohli slavnostně zahájit sezonu kvůli pandemii, tak se to nabízí. Zatím ji nechystáme do pravidelného provozu, spíš bude plout při mimořádných událostech či jako posilový spoj,“ plánuje Havránek.

Loď Moskva v zastávce Veverská Bítýška v roce 1984
Zdroj: bmhd.cz

Loď může svézt zhruba 150 až 160 lidí, méně než v minulosti. „Míst k sezení na horní palubě bude stejně jako dřív, ale přepočty lidí na metr čtvereční jsou v současnosti jiné než v minulosti, proto se kapacita sníží,“ vysvětlil vedoucí lodní dopravy Martin Ecler.

Plavidlo vypadá na první pohled stejně, jako když jej zaměstnanci dopravního podniku před 65 lety vyrobili. Lodi zůstal i původní elektromotor z tramvaje. Některé konstrukční prvky má však moderní, aby bylo vůbec možné ji podle současných předpisů provozovat.