S rouškou do traktoru. Zemědělci zahájili jarní práce, chybí jim ale zaměstnanci

2 minuty
Zemědělci a koronavirus
Zdroj: ČT24

Dopady opatření souvisejících s koronavirovou nákazou pociťují i zemědělci, kteří zahájili jarní práce. Chybí jim zaměstnanci, řada z nich je v karanténě, a chybí také odběratelé, kteří zásobovali restaurace a školní jídelny. V některých zemědělských družstvech vypomáhají jako brigádníci studenti, kteří nechodí do školy.

V zemědělském družstvu Beskyd na Frýdecko-Místecku řeší především problém s chybějícími pracovníky. Mnoho z nich je v karanténě. „V minulosti jsme využívali v hojném počtu seniory, bohužel ty jsme museli nechat doma a pro zajištění provozu jsme také požádali naše zaměstnance, aby si prodloužili směnu,“ řekl ředitel ZD Beskyd Zbyněk Kozub.

Všichni zaměstnanci i brigádníci nosí roušky. I traktorista, který je sám v traktoru. O další pracovní síly si v družstvu už nemohou dovolit přijít. „Zaměstnanci používají roušky. Všichni mají doporučení je používat i mimo pracovní dobu,“ řekl Zbyněk Kozub.

Vinařům chybí brigádníci ze Slovenska

Vinaři na jihu Moravy po uzavření hranic o brigádníky přišli. Stěžují si hlavně na nejednotný přístup k brigádníkům ze Slovenska. „Ač mají brigádníci platné pracovní smlouvy a necestují dál než sto kilometrů za hranice, na některých přechodech je policisté pustí, na jiných ne. Jejich pomoc je přitom klíčová, bez nich nemají vinohradníci jak vinohrady obdělávat,“ řekl prezident Svazu vinařů Tibor Nyitray s tím, že jarní péče o vinohrady je zásadní pro celkovou úrodu.

Na statku v Bartošovicích na Novojičínsku problém s brigádníky nemají. Vypomoct přišli studenti, kteří teď nechodí do školy. Řeší ale problém s odběrateli. „Naši odběratelé, kteří dodávají do restaurací nebo do škol, mají zavřeno, to znamená, my denně dodáváme o polovinu méně,“ spočítal velkostatkář Petr Klečka.

Studenti jako brigádníci na statku
Zdroj: ČT24

V Bulharech zrušili prodej mléka ze dvora

V zemědělském družstvu v Bulharech na Břeclavsku pociťují dopady především v živočišné výrobě. Zrušili například prodej mléka ze dvora. „Ani ti drobní výrobci sýrů, kteří sem jezdili, nejezdí. Odebírali zhruba čtyři sta litrů mléka denně,“ řekl předseda ZD Bulhary Antonín Osička.

Denně družstvo vyprodukuje asi deset tisíc litrů mléka. „Vždycky může být hůř, záleží na tom, kam to mléko půjde. V současné době dodáváme například do Litovle, tam byl problém kvůli zavření obce, ale už je to snad vyřešeno,“ řekl Antonín Osička. Vliv na cenu mléka situace spojená s opatřeními kvůli koronaviru zatím nemá. Zemědělci prý uvidí za měsíc, co se stane s cenou mléka v Evropě. Právě evropský trh ji totiž ovlivňuje.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 11 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 15 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 18 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 20 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 21 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...