Most, který sám dá vědět silničářům, pokud se na něm vytvoří námraza nebo když je poškozený, otevřeli jihočeští silničáři spolu s experty z Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava v Bohunicích na Prachaticku. Kromě aktuálních informací o povrchu silnice, které by mohly zvýšit bezpečnost provozu, si autoři monitorovacího systému slibují to, že budou správci komunikace vědět, až bude potřeba oprava.
Který most je na světě nejchytřejší? Ten bohunický upozorní na poškození i námrazu
V pomyslný „nejchytřejší“ most na světě se ten bohunický proměnil během dvouměsíční rekonstrukce. „Je jako první na světě opatřený systémem Smart Timber Bridge. To znamená, že v konstrukci je umístěno velké množství čidel, která on-line sledují chování mostu,“ řekl autor projektu Roman Fojtík z VŠB-TUO.
Jihočeský kraj za opravu mostu zaplatil 4,5 milionu korun, většinu potřebných peněz dostal od státu. Od nového mostu si slibuje zjednodušení údržby – konstrukce sama by měla dát vědět, až bude potřeba další oprava. „Předejdeme tak situacím, kdy se mosty musí zbourat, protože už jsou v takovém stavu, že se nedají rekonstruovat,“ věří Fojtík.
Most, který měl původně železobetonovou konstrukci, vznikl v roce 1956. Klene se nad Podhorským potokem a vede přes něj silnice III. třídy. Při rekonstrukci nechal kraj nahradit železné části dřevem.
Nyní tedy hlavní konstrukci tvoří dřevěné hranoly, sešroubované pomocí nerezových táhel, která lze povolit nebo utáhnout. „Zajímavostí je, že na dřevěné části mostu bylo využito smrkové dřevo, jehož je z důvodu kůrovcové kalamity velký nadbytek,“ upozornil krajský radní pro dopravu Jiří Švec (STAN).