Přerov podpořil prodloužení Baťova kanálu do Olomouckého kraje. Věří, že to přiláká další turisty

Přerov se připojil k memorandu o prodloužení Baťova kanálu do Olomouckého kraje. Od investice za několik stovek milionů korun, která by kanál prodloužila z Kroměříže do Olomouce s odbočkou do Přerova, si kraj i města slibují posílení cestovního ruchu v jižní části Olomouckého kraje. Memorandum by mohly všechny dotčené strany podepsat v listopadu v Tovačově.

Memorandum podpořilo třicet přerovských zastupitelů. „Lidé žijící na trase kanálu jednoznačně řekli, že se jim zvýšila návštěvnost. Pokud by se dostavěl kanál, lidé by přijeli také k nám,“ řekl Radek Pospíšilík ze sdružení Za prosperitu Přerova a jeho místních částí.

Baťův kanál by se měl podle studie prodloužit s využitím částí řeky Moravy a splavněním starého mlýnského náhonu s případnými propojkami nebo delšími kanály. Součástí navržené trasy jsou plavební komory, zdvihadla, přístaviště, mola, kempy a další zázemí pro vodní turistiku.

Bečva součástí Baťova kanálu?

Projekt je rozdělen do čtyř etap. Baťův kanál by se měl v první fázi prodloužit z Kroměříže do Lobodic, odtud do Tovačova, Olomouce a ve čtvrté etapě se počítá s připojením města Přerov. V tuto chvíli jsou ve hře dvě varianty připojení, a to buď napojení města přes vodní koridor Dunaj–Odra–Labe, nebo přes řeku Bečvu.

Hejtmanství už dříve uvedlo, že jako s partnery memoranda se počítá s Olomouckým a Zlínským krajem, Ředitelstvím vodních cest České republiky, Povodím Moravy, dotčenými městy a obcemi, Mikroregionem Střední Haná a Sdružením cestovního ruchu Střední Morava.

Rekreantů na vodě přibývá

Podle ředitele společnosti Plavba a vodní cesty Tomáše Kolaříka má myšlenka prodloužení kanálu do Olomouckého kraje u obcí všeobecnou podporu. „Už v první etapě záměru je možné podpořit rozvoj vodní turistiky na řekách Bečvě a Moravě a Mlýnském náhonu mezi Dubem nad Moravou a Kojetínem ve spojení s výstavbou cyklostezek,“ doplnil.

Baťovým kanálem propluje ročně osmdesát tisíc turistů a po jeho březích projede 250 tisíc cyklistů. Podle Kolaříka, který se podílel na studii vodní cesty, přinesl Baťův kanál pro okolní obce za posledních dvacet let obrovský rozvoj.

Do Kroměříže i Hodonína

Baťův kanál v současné době měří přes padesát kilometrů a vede od Otrokovic na Zlínsku přes Veselí nad Moravou, Strážnici a Petrov až ke slovenské Skalici. Během několika let by se měla vodní cesta prodloužit na sever až do Kroměříže a z druhé strany až k Hodonínu. 

(Schválená trasa Baťova kanálu od Kroměříže až do Hodonína. Po dokončení bude mít vodní cesta přes 75 kilometrů.)

Po plánovaném prodloužení Baťova kanálu se vodní cesta prodlouží o dalších zhruba 25 kilometrů. Baťův kanál funguje už déle než osmdesát let a původně sloužil firmě Baťa k dopravě lignitu. Dnes vodní cesta patří mezi největší turistická lákadla nejen ve Zlínském kraji, ale v celém Česku. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 1 hhodinou

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 16 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...